Robin Van den Bogaert

31 OKT 2013

Porsche Panamera Turbo S: kroon op het werk

De Porsche Panamera werd eerder dit jaar opgefrist, maar de nieuwe Turbo S ontbrak nog. Die wordt alweer iets krachtiger en kroont zich tot de snelste en krachtigste GT van Porsche.

Porsche vernieuwt de Panamera in verschillende stappen. Eerder dit jaar werd het gamma opgefrist en uitgebreid met een nieuwe plug-inhybride, een verlengde Executive-versie en een sterkere dieseluitvoering. Nu is de Turbo S aan de beurt, die opnieuw de rol van topversie op zich neemt.

Grotere turbo’s

Hij gebruikt dezelfde V8 biturbo-motor als de Panamera Turbo, maar met nog eens 50 pk en 50 Nm extra dankzij nieuwe, grotere turbo’s en een hogere inspuitdruk. Resultaat: 570 pk vermogen (20 pk meer dan voor de facelift) en een koppel van 750 Nm (of 800 Nm met overboost). De topsnelheid bedraagt 310 km/u, de spurt naar 100 km/u duurt nog altijd 3,8 seconden.

Zoek het verschil

Aan de buitenkant herken je de Turbo S aan zijn 20-duimsvelgen van de 911 Turbo II, die groter en breder zijn dan bij de andere Panamera’s. Ook de achterspoiler met vier trappen is specifiek voor de Turbo S. Tot slot is alleen op deze variant de lakkleur Palladium metallic beschikbaar.

De Turbo S is voor het eerst ook verkrijgbaar als Executive-variant met een 15 cm langere wielbasis, waardoor de achterpassagiers meer beenruimte krijgen. Porsche presenteert de Panamera Turbo S op het salon van Tokio in november, de eerste exemplaren worden begin 2014 geleverd.   

Advertentie
Advertentie
Advertentie