De R3 is geïnspireerd op de glorieuze R6 en R1. Met zulke grote broers slaagt hij er probleemloos in om houders van een A2-rijbewijs te charmeren. De tweecilider van 321 cc, opgehangen in een stalen frame, is uiteraard niet zo radicaal als R1 en R6. Hij belooft in elk geval een sportieve maar comfortabele zithouding door z’n hoger geplaatste clipons. Het gewicht blijft beperkt (169 kg rijklaar) en ABS is standaard aanwezig.
Deze ‘kleine’ machines verschijnen niet plots toevallig op onze markt. Ze rijden reeds rond in groeilanden en het vraagt dus niet veel moeite om ze ook in België te importeren.
En al dromen de Indiërs, Thai of Indonesiërs er niet van om in de huid van een Rossi of Lorenzo te kruipen, het is een goede evolutie om de herintroductie van deze ‘kleinere’ motorfietsen te zien. Net als in de jaren ’70 toen eenvoudige, praktische en toegankelijke modellen zoals een Yamaha 350 R5 of 250 DT-1 het mooie weer maakten. Misschien gaan we met de nieuwe lading motoren weer die richting uit en dat is helemaal geen slecht nieuws.