1. Heel gegeerd en niet goedkoop
Het was niet de mooiste Civic, maar puristen zeggen dat het een van de beste sportieve Honda’s was. Daarom is de sportieve en betrouwbare Civic Type R EP3 zeer gegeerd.
2. Hoed je voor dure wisselstukken
Ondanks de torenhoge toerentallen die de motor haalt is het model wel betrouwbaar. Maar je moet weten dat als er iets stukgaat, de onderdelen duur zijn.
3. Facelift of niet?
In 2004 onderging de Civic een facelift die niet veel deed om het model in leven te houden: in 2006 werd de achtste generatie al gelanceerd. Toch bracht de herwerkte versie een opgefriste stijl en, vooral, een soepeler ophanging.
4. Stuur links of rechts?
Met het stuur links moet je op 10.000 tot 16.000 euro rekenen voor de mooiste exemplaren. Omdat het model echter veel succes heeft gekend in het Verenigd Koninkrijk, zijn er heel veel modellen met het stuur rechts. Die tik je doorgaans voor 5.000 tot 7.000 euro op de kop.
5. Standaard of niet?
Zoals zovele sportieve Japanners van de jaren 1990/2000 is deze Honda een doelwit geworden voor liefhebbers van getunede auto’s. Dat is op zich niet zo’n drama, zolang de auto door de technische controle geraakt en de gebruikte onderdelen van goede kwaliteit zijn.