20210507070908morg1.jpg

1. Vanaf 38.000 euro

Nieuw kostte de 3 Wheeler zo’n 50.000 euro (40.000 euro bij de introductie Ine België), maar met wat opties kwam daar nog gauw 5.000 euro bij. Tweedehands vind je vandaag vroege exemplaren (2011-2012) voor de helft 38.000 euro.

2. Steeds minder vermogen

De Morgan is gehomologeerd als driewieler en kreeg af te rekenen met steeds strengere normen rond lawaai en uitstoot. Daardoor daalde het vermogen van de 2.0-V2-motor van 115 pk naar 85 pk (Euro 3) en vervolgens naar 68 pk in de Euro 4-versies. Het is weliswaar vrij eenvoudig om de motor terug zijn vrijheid te geven, maar dan overtreed je wel de wet…

20210507070909morg3.jpg

3. Rijbewijs B

De voorwielen staan ver genoeg uit elkaar, zodat je geen specifiek motorrijbewijs nodig hebt om hem te mogen besturen. Een rijbewijs B volstaat met andere woorden.

4. Opgelet met de versnellingsbak

De 3 Wheeler heeft wel één bijzondere onderhoudsbehoefte: de versnellingsbakolie moet warm worden ververst. Een detail dat ernstige gevolgen kan hebben als het over het hoofd wordt gezien… Daarnaast is de auto erg slecht gebouwd. Betrouwbaarheid is een probleem: benzinepomp, CentaDrive, tandwiel, roest... De lijst is eindeloos.

5. RA-DI-CAAL

Geen echte voorruit, geen deuren, geen dak: het gebruik van deze Morgan is zeer exclusief. Onze Belgische wegen vormen een echt probleem: de vele gaten in het wegdek zijn moeilijk te vermijden met de drie wielen die de hele breedte van de weg innemen.

20210507070910morg2.jpg

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: