1. Welke motor?
De Golf 2 GTI kwam in 1983 op de markt met de motor van zijn voorganger: een 1.8-viercilinder van 112 pk. Al snel kreeg hij echter meer spierkracht: in 1985 kwam de 16S-versie met een cilinderkop van 16 kleppen (139 pk) en in 1990 de G60 met compressor (160 pk).
De eerste is ongetwijfeld de meest homogene, met een ronde en onverwoestbare viercilinder. De 16S vraagt wat meer betrokkenheid, met een meer spitse motor die op toeren wil worden gehouden. De G60 tot slot staat altijd paraat, maar is ook duurder en zwaarder. Bovendien vereist zijn compressor elke 50.000 kilometer een revisie van zo’n 1.000 euro.
2. Opgelet voor tuningslachtoffers!
De Golf 2 GTI was een van de grootste slachtoffers van de tuningmode. De trend is ondertussen overgewaaid, maar heel wat exemplaren zijn… mismeesterd achtergebleven. Ze terug naar hun oorspronkelijke configuratie brengen kan een investering vereisen die hoger ligt dan wat de auto waard is. Vermijd ze dus.
3. Te betrouwbaar?
Misschien omdat hij de reputatie had heel betrouwbaar te zijn had de Golf 2 GTI vaak te kampen met eigenaars die niet investeerden in het nodige onderhoud. Hoe kan je dat nagaan? Let op roest, vooral aan de motorwieg, de synchro van de tweede versnelling, olielekken aan de motor (dichting van de krukas), de rubbers van de ophanging,… Kortom, de klassiekers.
4. Dagelijks bruikbaar?
Omdat hij betrouwbaar, praktisch en nog performant genoeg is kan de Golf 2 GTI nog veel voor je betekenen. Bestuurders die gewoon zijn aan hedendaagse auto’s moeten echter wel wennen aan de wat flauwere remmen en de behoorlijk zware besturing als de auto geen stuurbekrachtiging heeft.
5. Hoeveel?
5 jaar geleden had je met 5.000 euro genoeg voor een exemplaar in correcte staat. Vandaag mag je 2.000 euro meer rekenen. Goed onderhouden exemplaren gaan vlot over de 10.000 euro en een G60 kan je zelfs 15.000 euro kosten.