Net als statisch inductieladen wekt ook dynamisch inductieladen de interesse bij heel wat bedrijven overal ter wereld. En blijkbaar begint een project van Stellantis in het Noorden van Italië zijn vruchten af te werpen.
Veelbelovende resultaten
Na meerdere maanden van testen op een circuit dat ‘Arena del Futuro’ gedoopt werd, deelt Stellantis de eerste resultaten van zijn ‘DWPT’-systeem, kort voor ‘Dynamic Wireless Power Transfer’. En blijkbaar zijn ze veelbelovend!
Zonder energie van de batterij te verbruiken
Een elektrische Fiat 500 die voor de gelegenheid aangepast werd, kon aan autostradesnelheden rijden zonder energie te putten uit zijn batterij. “De tests tonen aan dat de efficiëntie van de energiestroom van het asfalt naar de auto vergelijkbaar is met de standaardefficiëntie van snellaadstations,” zegt Stellantis. Dat zou er in theorie kunnen voor zorgen dat bestuurders van elektrische auto’s tijdens lange ritten niet meer moeten stoppen om te laden. De groep gaat nu hetzelfde soort test uitvoeren met een Maserati Grecale Folgore.
Breed toepasbaar?
Het dynamische oplaadsysteem, dat moet zorgen voor minder ‘range anxiety’ en kleinere batterijen, maakt gebruik van lussen onder het asfalt die energie rechtstreeks afgeven aan auto’s, vrachtwagens en elektrische bussen. Een technologie die toegepast kan worden op alle auto’s, gewoon dankzij het gebruik van een speciale ‘ontvanger’.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: