Terwijl Europa gekozen heeft voor een verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren in 2035, zullen er ook daarna nog heel wat auto’s blijven rondrijden op benzine of diesel, zolang dan nog mag. En elders ter wereld wordt (nog) niet verplicht overgeschakeld op nieuwe elektrische of waterstofauto’s. Porsche startte daarom enkele jaren geleden een project rond eFuel. De fabriek in Chili om die CO2-neutrale brandstoffen te produceren, is nu opgestart.
Niet voor 2025…
In een eerste fase is een productie van ongeveer 130.000 liter van de eFuel gepland per jaar. Die zal je echter nog niet meteen kunnen kopen. In eerste instantie is het de bedoeling dat de brandstof in de schijnwerpers wordt gezet voor projecten zoals de Porsche Mobil 1 Supercup en in Porsche Experience Centers. Tegen 2025 wordt de productiecapaciteit dan opgedreven tot zo'n 55 miljoen liter per jaar. Nog eens twee jaar later zal de capaciteit 550 miljoen liter bedragen, een volume dat net als traditionele brandstoffen over de hele wereld verdeeld kan worden via de bestaande infrastructuur.
De eFuel van Porsche wordt gemaakt van water en CO2 uit de lucht, die met behulp van windenergie een netto bijna CO2-neutrale brandstof opleveren wanneer die gebruikt wordt in bestaande benzinemotoren. Bij verbranding komt er dus wel CO2 (en andere schadelijke stoffen) vrij, maar die wordt gecompenseerd door de CO2 die uit de atmosfeer gehaald wordt om de brandstof te maken. Tegen 2030 wil Porsche CO2-neutraal zijn, en rekent daarvoor ook op synthetische brandstoffen naast elektrische wagens.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: