20210625072438lot1.jpg

Het salon van Parijs, 1975. Op de stand van Lotus ontstaat geroezemoes: de constructeur onthult zijn nieuwe GT, de Esprit. Zijn lijn van de hand van Giugiaro bestaat volledig uit rechte lijnen. Ook op technisch vlak is hij zeer verrassend: een kunststof koetswerk, een verfijnde ophanging, een pure Lotus-viercilindermotor van 160 pk en… een gewicht van minder dan een ton.

20210625072443lot3.jpg

Turbo-generatie

De eerste tests leverden hem lovende kritieken op, al werden de prestaties wat flauw bevonden in het licht van de capaciteiten van het onderstel. In 1978, nauwelijks twee jaar nadat hij in productie ging, zette Lotus die fout recht met een tot 2,2 liter vergrote motor. Het vermogen bleef gelijk maar het koppel ging erop vooruit. Ondanks zijn capaciteiten wist de Esprit niet even veel klanten te lokken als de Ferrari 308 of Porsche 911. Dus besliste Lotus om een tandje hoger te schakelen met de Turbo (210 pk) en een verbeterde betrouwbaarheid.

20210625072446lot2.jpg

Eigen biturbo-V8

Doorheen de jaren bleef de Esprit maar verbeteren: zijn stijl paste zich aan elk nieuw tijdperk aan en het vermogen bleef toenemen, tot 268 pk in 1989 of zelfs bijna 300 pk in de beperkte reeks X180R en de laatste S4S-versies. Maar het grootste nieuws kwam in 1996: Lotus lanceerde toen de V8-versie, met een zelf ontwikkelde motor van 3,5 liter en twee turbo’s. Met zijn 350 pk en monsterachtige koppel werd hij een geducht alternatief voor de traditionele Duitse en Italiaanse sportwagens.

20210625072445lot4.jpg

Koopje van het moment?

Op 20 februari 2004 bouwde Lotus zijn allerlaatste Esprit. Hoewel hij beroemd was geworden door zijn lijn, prestaties en verschijningen op het witte doek (onder meer door voor James Bond in een duikboot te veranderen) is zijn waarde op de tweedehandsmarkt steeds laag gebleven. Met uitzondering van de eerste exemplaren of een paar beperkte reeksen of zeer krachtige varianten kan je een exemplaar in heel gedegen staat op de kop tikken voor 35.000 euro.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: