20201224091831isdera1resize.jpg

Onlangs vertelden we het ongebruikelijke verhaal van het kleine Duitse merk Isdera en zijn meest verkochte model Imperator 108i. Toch kan je die moeilijk een succesnummer noemen, met 20 tot 30 verkochte exemplaren tussen 1984 en 1993. Dat is heel weinig, maar het is nog steeds veel meer dan zijn opvolger: de Commendatore 112i, die nooit verkocht raakte. Het enige gebouwde exemplaar was het prototype.

20201224085624isdera2.jpeg

Maar wat voor een prototype! Isdera had de Mercedes-V8 ingeruild voor een V12 van hetzelfde merk. Uit een cilinderinhoud van 6 liter haalde die meer dan 400 pk. In tegenstelling tot de modellen van het merk met de ster werd hij hier gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak ontwikkeld door… RUF, een Porsche-tuner. De Commendatore oogde origineel met zijn vleugeldeuren en zijn buitenspiegel die als een periscoop op het dak stond boven het hoofd van de bestuurder. Hij vertoonde een uitstekende wegligging dankzij een adaptieve ophanging die de auto bij hoge snelheden dichter bij de grond kon leggen. Dat was spitstechnologie in die tijd, want dit model is ontwikkeld in 1993. Helaas had het bedrijf geen geld meer en moest het de deuren sluiten voor dit model, dat zijn naam kreeg als een eerbetoon aan Enzo Ferrari, zijn kans kon wagen.

20201224085624isdera3.jpeg

RM Sotheby’s veilt nu het enige exemplaar ter wereld tijdens een (virtuele) veilig in Parijs op 13 februari 2021. Het model is door zijn bedenkers terug naar originele staat gebracht nadat het in de jaren ’90 op een paar autosalons te zien is geweest, en het is perfect functioneel. De wagen staat zelfs op nummerplaat. Dit unieke exemplaar met iets meer dan 10.000 kilometer op de teller zou 400.000 tot 600.000 euro moeten opbrengen.