Groot nieuws afgelopen september: de Vlaamse overheid heeft besloten een premie van 5.000 euro toe te kennen voor particulieren die in 2024 een elektrische wagen van minder dan 40.000 euro aanschaffen. Een aankondiging die insloeg als een bom, maar die tegelijkertijd voor heel wat vragen zorgde. Ook nu het nieuwe jaar is ingezet, kan je de premie namelijk nog steeds niet aanvragen! Waarom? En waarop moet je letten om zeker in aanmerking te komen? We zetten alles eens op een rijtje!

Voor wie is de Vlaamse EV-premie?

Zoals hierboven benoemd, is deze premie voor de aanschaf van een elektrische wagen vooral bedoeld voor particulieren, die voorlopig nog een pak minder geneigd zijn om een EV te kopen dan professionals vanwege de hoge aanschafprijs. Maar ook vzw’s en aanbieders van deelmobiliteit komen in aanmerking voor de premie om hun wagenpark te elektrificeren zonder te zware investeringen te moeten maken. 

Hoe moet je de Vlaamse EV-premie aanvragen?

Dat is het hem net: het is nog niet mogelijk om de Vlaamse premie voor de aankoop van een elektrische wagen aan te vragen. Daarvoor wacht de Vlaamse regering nog op het advies van de Raad van State alvorens het besluit definitief kan worden goedgekeurd en de procedure kan worden opgesteld. Het loket waar je de premie kan aanvragen, zou moeten opengaan in februari 2024. 

Is dat gebeurd, dan moet je binnen de 90 dagen na de ondertekening van de verkoopovereenkomst je aanmelden via de webapplicatie van de Vlaamse overheid. Heb je je wagen al besteld tussen 25 september 2023 en de opening van het digitale loket, dan heb je nog tot 90 dagen na die opening de tijd om je aanvraag in te dienen. Als tweede stap moet je binnen de 90 dagen na de inschrijving van de wagen een kopie van de factuur, het betalingsbewijs en het inschrijvingsbewijs indienen. Na goedkeuring wordt de premie dan volledig uitbetaald. 

Belangrijk: dit betekent dus dat je eerst het volledige bedrag moet overmaken naar de verkoper van de wagen alvorens je de premie krijgt uitbetaald. Het is dus niet zo dat de premie direct wordt afgetrokken van de aankoopprijs.

Welke modellen komen in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie?

Elke ‘zero-emissiewagen’ met een aankoopprijs van maximum 40.000 euro die in 2024 ingeschreven wordt, komt in aanmerking voor de premie. Dat komt in de praktijk enkel neer op batterij-elektrische wagens (BEV) en wagens met een brandstofcel op waterstof (FCEV). Ook bestelwagens tot 3,5 ton (cat. M1) en ‘zware micro-stadswagens’ (cat. L7e-C met een topsnelheid van 90 km/u en maximum 15 kW, bv. Microlino) komen in aanmerking voor de premie. Een voorwaarde is wel dat de auto bij een autohandelaar is aangekocht. Wagens gekocht bij particulieren komen dus niet in aanmerking.

Opgelet: die grens van 40.000 euro geldt voor de totale aankoopprijs, inclusief opties en btw. Een model met een basisprijs van 39.990 euro waar je nog enkele opties aan toevoegt, komt dus niet in aanmerking. Sommige merken hebben speciale reeksen uitgebracht die de prijs van hun elektrische modellen onder de grens van 40.000 euro doet uitkomen (bv. Volkswagen ID.3 en ID.4), ook hierbij moet je opletten dat je geen extra opties toevoegt die de prijs doen toenemen. Dealers zullen hierdoor vermoedelijk wel sneller geneigd zijn om korting te geven, als dat ervoor zorgt dat een wagen in aanmerking kan komen voor de premie. Achteraf gemonteerde accessoires zouden op zich geen probleem moeten vormen, zolang ze apart gefactureerd worden. 

Krijg je ook subsidie voor een tweedehands elektrische wagen?

Ja, maar het bedrag is lager: 3.000 euro in 2024. Voor een tweedehandswagen gelden er trouwens bijkomende regels. De aankoopprijs bedraagt nog steeds maximum 40.000 euro inclusief btw, maar de oorspronkelijke cataloguswaarde van het model mag niet hoger zijn dan 60.000 euro inclusief btw. Luxemodellen met een hoge afschrijving dus buiten de boot. Bovendien moet de auto minimaal 3 jaar bij de vorige eigenaar zijn ingeschreven en mag hij maximaal 8 jaar oud zijn. Gezien het vrij beperkte aanbod en de strenge regels verwachten we dat de premie dus vooral naar nieuwe modellen zal gaan.

Hoe groot is de subsidiepot voor EV’s?

De Vlaamse regering heeft 20 miljoen euro uitgetrokken voor de EV-premie in 2024. Dat betekent dat er maximaal 4.000 nieuwe elektrische wagens van de premie kunnen genieten, of 6.667 elektrische tweedehandswagens – met in de praktijk dus een mix van de twee. Dat voorspelt weinig goeds, want reeds in 2023 kochten Belgische particulieren (Vlaanderen + Brussel + Wallonië) in totaal al 7.873 nieuwe elektrische wagens (5,3% van in totaal 148.541 door particulieren ingeschreven nieuwe wagens). 

Een aantal dat naar verwachting sterk zal toenemen in 2024 met deze premie. Heel wat merken spreken dan ook al over een groot aantal aanvragen die klaarstaan om ingediend te worden zodra de loketten opengaan. De kans is dus groot dat de Vlaamse subsidiepot voor elektrische wagens zeer snel op zal zijn en dat heel wat hoopvolle eigenaars buiten de boot zullen vallen. 

Wat na 2024?

Ook in 2025 en 2026 is de Vlaamse overheid van plan een premie uit te delen aan particulieren voor de aankoop van een elektrische wagen. Heb je dus naast de premie gegrepen in 2024, kan je nog eens proberen in de twee jaren nadien. Het bedrag van de premie voor nieuwe wagens neemt telkens wel met 1.000 euro af. In 2025 krijg je dus nog 4.000 euro, in 2026 schiet er nog 3.000 euro over. Bij tweedehandswagens is dat respectievelijk 2.500 euro en 2.000 euro.   

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: