De Peugeot 3008 werd in zijn SUV-gedaante (voordien ging het om een compacte monovolume) voor het eerst gelanceerd in 2016 en werd meteen een succesnummer. Op nog geen 5 jaar tijd rolde het miljoenste exemplaar al van de band en in september 2020 kregen we de faceliftversie te zien, die de snoet wat gelijktrok met de 208 en de 508. Dat is te zien aan zijn grille, waarvan de spijlen doorlopen in de voorbumper, en zijn hoektandvormige lichtsignatuur. Achteraan bleven de wijzigingen vooral beperkt tot een 3D-effect voor de achterlichten, die dan weer klauwen moeten voorstellen – Peugeot geeft tegenwoordig graag enkele hoedtikken naar zijn leeuwenmascotte in het design van zijn nieuwe modellen.
Mooi afgewerkt
Aan boord heerst er een typisch Peugeot-sfeertje, met tegenwoordig best hoogwaardige materialen die een luxueuze indruk geven. Met de facelift werd het centrale infotainmentscherm wat vergroot tot 10 inch, terwijl je nu ook steeds digitale tellers te zien krijgt boven het kleine stuurtje – de fameuze i-Cockpit van het merk. Dat blijft even wennen en is niet voor iedereen weggelegd qua ergonomie, het hangt af van je lichaamsbouw of je een goede zitpositie bekomt waarbij je de tellers duidelijk kan aflezen zonder het stuurtje op je schoot te moeten houden.
Compact formaat, ruim vanbinnen
Dat is natuurlijk allemaal al bekende informatie, al geven we voor de volledigheid nog de afmetingen mee van de Peugeot 3008: een lengte van 4,45 m, een breedte van 1,84 m en een hoogte van 1,62 m, op een wielbasis van 2,68 m. De koffer is best ruim voor zijn relatief compacte formaat, met een volume van 520 tot 1.482 liter – vergeet niet dat de 3008 5 tot 15 cm korter is dan concurrenten als de Hyundai Tucson en de Ford Kuga. Ook de zitruimte achterin is in dat opzicht meer dan correct, al kan je de achterbank niet verschuiven of kantelen zoals bij sommige concurrenten.
Een beetje hybride
We hadden deze faceliftversie van de 3008 nog niet eerder aan de tand gevoeld, en dus was de lancering van deze nieuwe ‘Hybrid 136’-motorisatie de ideale gelegenheid om te zien of het succesnummer nog steeds zo goed klinkt. Hoewel Peugeot het in zijn marketing niet wilt zeggen, is de Hybrid 136 strikt genomen een mild hybride op 48 V, zoals talloze concurrenten tegenwoordig vaak zelfs standaard toepassen op hun verbrandingsmotoren. In dit geval werd de 1.2 PureTech-benzinemotor als basis genomen, en gekoppeld aan een zestrapsautomaat met dubbele koppeling waar de elektromotor van 21 kW (28 pk) zit ingebouwd. In totaal heb je – je raadt het nooit – 136 pk en 230 Nm ter beschikking. Deze nieuwe motor is trouwens ook in andere Peugeot-modellen te vinden, van de kleine 208 tot de grote 5008.
Benzinemotor mag rusten
Volgens Peugeot is dat kleine elektrische hulpje voldoende om het gemiddelde verbruik met 15% te doen zakken (voor een theoretisch gemiddelde van 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 126 g/km). In stadsverkeer zou je zelfs tot 50% van de tijd volledig elektrisch kunnen rijden. Dat lijkt ons ietwat optimistisch, maar tijdens onze korte test kon de benzinemotor inderdaad regelmatig even rusten, vooral bij het afremmen of het stilstaan. Bij hele lage snelheden en met een hele lichte voet kan de 3008 ook een beetje volledig elektrisch rijden, wat op zich al beter is dan heel wat andere milde hybrides, maar door het lage vermogen van de elektromotor en de piepkleine batterij van nog geen 0,5 kWh is de koek al snel op.
Een representatief verbruik hebben we niet kunnen halen tijdens onze korte testrit die voornamelijk door een druk stadscentrum verliep, met een gemiddelde van ongeveer 7 l/100 km, maar collega-journalisten wisten onder de kaap van 6 l/100 km te eindigen met een fluwelen rechtervoet. De waarheid ligt vermoedelijk ergens in het midden.
Dynamiek blijft overeind
Voer je de snelheid een beetje op, dan merk je dat de elektromotor het koppelgat bij lage toerentallen een beetje opvult, wat het nadeel van zo’n kleine turbomotor een beetje compenseert. Toch zouden we het nog steeds niet ‘soepel’ durven noemen, het holle geluid van de driecilinder blijft wat storen in een auto van dit formaat (en het past ook niet bij het hoogwaardige interieur). De nieuwe automaat met dubbele koppeling heeft ook twee versnellingen minder dan de gewoonlijke automatische versnellingsbak van Peugeot, waardoor hij minder gebruik kan maken van de ‘sweet spot’ van de motor om de vaart erin te houden. Gelukkig maakt de Peugeot 3008 veel goed met zijn uitstekende balans tussen comfort en dynamiek, het is een gezins-SUV die het duidelijk ook niet erg vindt om een bochtje of twee aan te snijden.
Prijs Peugeot 3008 Hybrid 136
De Hybrid 136-aandrijflijn is te bestellen op elk uitrustingsniveau van de Peugeot 3008 (Active Pack, Allure Pack en GT) voor een vanafprijs van 40.950,6 euro. Daarmee is hij zo’n 1.500 euro duurder dan de equivalente 1.2 PureTech 130 met een automaat. In theorie kan je dat geld er wel uithalen dankzij het lagere verbruik en de iets lagere belastingen in Vlaanderen (je bespaart jaarlijks zo’n 130 euro). Voor een Peugeot 3008 Hybrid 136 als Allure Pack betaal je minimaal 43.354,3 euro, de GT heeft een vanafprijs van 45.730,5 euro. De Peugeot 3008 is ook beschikbaar met een 1.5 BlueHDi-dieselmotor en drie plug-inhybride varianten met 180 tot 300 pk. Je kan hem nu al online of bij de dealer bestellen.
Ons verdict
De Peugeot 3008 weet nog steeds te overtuigen na zijn facelift, met een mooie afwerking, een aangenaam weggedrag en een correcte binnenruimte voor zijn formaat. De nieuwe Hybrid 136-motorisatie heeft ons echter minder overtuigd, want hoewel deze lichte elektrificatie op papier een groot verschil maakt, rijdt het in de praktijk niet per se fijner of zelfs veel zuiniger dan de equivalente benzineversie – die ook nog eens goedkoper is. Het voelt bovendien aan als een haastige tussenoplossing, want de nieuwe Peugeot (e-)3008 zit in zijn laatste testfases en wordt nog voor het einde van 2023 onthuld. Het huidige model mag dus spoedig op pensioen.