1. Een veiligere, maar minder speelse wegligging

De Celica van de 4de generatie is de eerste met voorwielaandrijving. Maar wat hij wint aan efficiëntie verliest hij aan temperament. Ook goed om weten: de Turbo-versie had destijds vierwielaandrijving, wat de auto absoluut onaantastbaar maakte in gladde omstandigheden!


2. Ga voor de 2 liter!

Er was keuze uit verschillende motoren in deze Celica, van een viercilinder met 87 pk tot een 2 liter turbo met 193 pk. Onze voorkeur gaat uit naar de 152 pk sterke atmosferische 2 liter, die veel levendiger is dan de 1.6 met 8 kleppen, soepeler dan de 1.6 met 16 kleppen (125 pk) en goedkoper en lichter dan de 2 liter Turbo. Die laatste is een echt juweeltje voor de liefhebbers van stevige prestaties!

3. Japanse betrouwbaarheid

Naar goede Toyota-traditie heeft deze Celica geen last van grote gebreken. Maar laat dat je er niet van weerhouden om kritisch te zijn: controleer op roest en de aanwezigheid van onderhoudsfacturen. Weet ook dat bij pech de rekening snel kan oplopen!

4. Welk koetswerk?

De Celica werd vanaf het begin aangeboden in twee koetswerkstijlen: een coupé met grote achterklep of één met aparte koffer. Voor wie van zeldzame voertuigen en rijden met de wind in de haren houdt, werd vanaf 1987 ook een cabrioletversie aangeboden.

5. Hoeveel?

De modellen met automatische versnellingsbak en de 1,6 liter versies zijn het minst gewild: voor ongeveer 5.000 euro moet je je gading kunnen vinden. Aan de andere kant van spectrum wisselen de Turbo-versies soms voor bijna 20.000 euro van eigenaar als ze in uitstekende staat zijn!

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: