Het in 2017 gelanceerde eerste volwaardige model van het merk DS kon uitpakken met stevige argumenten in het zeer competitieve premium SUV-segment. Na 5 jaar op de markt is het tijd voor een update halverwege zijn carrière. DS maakt een kruis over de 'Crossback'-benaming, hij heet nu gewoon DS 7! En dat zet het merk in de verf met een paar esthetische aanpassingen. Een compleet nieuwe voorkant bijvoorbeeld, met een nieuwe lichtsignatuur die lijkt op die van de DS 4. Ook de achterklep wordt getrakteerd op een paar aanpassingen.
Technologische update
Ook in het interieur zijn enkele nieuwigheden te vinden. De belangrijkste is het 12 duim grote centrale scherm dat nu de nieuwste software van de groep bevat. Die konden we voor het eerst ontdekken in de Peugeot 308, en krijgt hier een lichte make-over in DS-stijl. Het uiterst responsieve en personaliseerbare systeem is gemakkelijk te gebruiken en maakt nu draadloos verbinding met Apple CarPlay en Android Auto. Een welkome verbetering in het interieur, dat nog steeds aangekleed is met kwaliteitsmaterialen en even goed is afgewerkt als altijd.
Geen veranderingen hier, en dat is goed!
Waar echter geen verandering in komt, is in de manier waarop de DS 7 over het wegdek zweeft. En dat is een uitstekende zaak! De SUV is even comfortabel als altijd, en hij verteert alle hobbels, rijsporen en andere oneffenheden zonder zijn inzittenden ooit te storen. En dat geldt zelfs voor de sportiever ogende versies! Om nog maar te zwijgen van het feit dat zijn algemene geluidsisolatie ook top is. Het is een waar genoegen om er kilometers mee te malen! Bovendien kan hij rekenen op een uitstekend niveau 2 autonoom rijhulpsysteem dat je als bestuurder op de snelweg wonderwel bijstaat.
Een 'goeie ouwe' diesel en 3 plug-ins
Onder de motorkap heeft DS een keuze gemaakt die op zijn zachtst gezegd controversieel is: geen benzineblok, maar wel een diesel en 3 plug-in hybride aandrijvingen! Het eerste is logisch in deze comfortabele auto die alleen op snelwegen kilometers wil malen. De plug-in hybrides met 225 en 300 pk versterken de troeven van de DS 7 nog verder. Deze versies kunnen uitpakken met standaard een gestuurde vering, maar ook met de stilte van hun 100% elektrische modus. Dankzij een 14,2 kWh batterij claimen beiden een 100% elektrisch rijbereik van meer dan 60 km. En met een 0 tot 100 km-tijd van 8,9 seconden voor de 225 pk sterke versie met voorwielaandrijving en 5,9 seconden voor het 300 pk sterke model met vierwielaandrijving zijn het geen treuzelaars! In de sportstand gaan ze vrij vlak door de bochten, zonder je als bestuurder echter te verbluffen door hun dynamiek. Maar als je sportiviteit zoekt, biedt DS voortaan ook een 360 pk sterke vierwielaangedreven plug-in hybride uitvoering.
Het wordt sportief!
Het hoogtepunt van deze facelift is de door DS Performance ontworpen E-Tense 4x4 360-versie. Hij combineert een 200 pk sterke viercilinder benzinemotor met twee elektromotoren, één per as. Ze ontwikkelen 110 pk vooraan en 113 pk achteraan. De combinatie levert in het totaal een vermogen van 360 pk, 520 Nm koppel en zorgt voor een sprint naar 100 km/u in slechts 5,6 seconden! En de Franse ingenieurs hebben het niet alleen gezorgd voor extra vermogen! Aan het chassis hebben ze het meeste werk geleverd. En dat is te merken! Deze sportieve versie heeft onmiskenbaar meer présence op de weg. Het moet gezegd dat hij 15 mm verlaagd is en dat zijn spoorbreedte vooraan met 24 mm en achteraan met 10 mm verbreed is. Hij is ook uitgerust met specifieke 21 duim grote velgen die imposante 380 mm schijven verbergen vooraan. Tot slot zijn de velgen uitgerust met Michelin Pilot Sport 4S banden die letterlijk aan de weg kleven!
Indrukwekkende dynamiek!
In deze sportieve versie zijn de richtingsveranderingen uiterst levendig en precies! Hoewel de besturing niet de meest communicatieve is, stelt hij de bestuurder gerust wanneer de bochtensnelheden hoger worden. De woorden 'overhellen' en 'onderstuur' lijken niet in zijn woordenschat voor te komen! Jammer dat het geluid van zijn viercilinder dit plaatje wat aantast. Het geluid van een nobelere motor zou beter bij zijn sportieve karakter hebben gepast. Maar zijn levendigheid gaat wel ten koste van het comfort. Ongeacht de rijmodus laten de oneffenheden in het wegdek zich voelen in het interieur. Gelukkig is het nog draaglijk, maar het geheel voelt niet aan als een vliegend tapijt zoals bij de andere motoren. Ook in dit geval heeft de batterij een capaciteit van 14,2 kWh voor een rijbereik tot 57 km in volledig elektrische modus.
Bijzondere positionering
De DS 7 heeft zijn enigszins ongebruikelijke positionering behouden, namelijk de afmetingen van een premium familie-SUV, maar voor prijzen die dichter bij die van een compactere auto liggen. De prijzen beginnen bij € 43.300 voor de dieselmotor, € 51.100 voor de 225 pk hybride en € 56.300 voor de versie met 300 pk. De prijs van de sportiefste uitvoering met 360 pk begint bij € 65.400.
Ons verdict
DS heeft op een intelligente manier zijn 7 herwerkt, een model dat halverwege zijn carrière zit. Hij is nog altijd even comfortabel en goed afgewerkt, maar is voortaan ook verkrijgbaar in een sportieve uitvoering die zijn premium positionering versterkt en uitblinkt in dynamisme. Jammer dat zijn sportiviteit niet rijmt met zijn sublieme comfort. Met tarieven die iets lager zijn dan die van zijn concurrenten, ontbreekt het hem enkel nog aan een meer nobele motor om het met gelijke wapens op te nemen tegen de Duitse premiummerken. Maar anderzijds, wat zou dat bijdragen gezien de steeds stijgende populariteit van de geëlektrificeerde aandrijvingen bij de bedrijfswagens...