Charme

Terwijl sommige constructeurs ons met koude cijfers proberen te overtuigen van de verdiensten van hun berline, benadrukt Alfa Romeo de emoties en vraagt het ons de technologische aspecten even te vergeten en ons te concentreren op het rijgedrag. Deze manier van communiceren past wel bij een merk dat altijd al de kaart van de verleiding heeft getrokken. Hoewel de Giulietta niet meer van de jongsten is, heeft hij de tand des tijds goed doorstaan.

Kleine stijlevolutie

In de ogen van Alfa Romeo was het zeker niet nodig om de Giulietta nog meer te bekladden dan het plafond van de Sixtijnse kapel. Wel krijgt hij een verchroomd radiatorrooster, nieuwe kleuren, andere ringen rond de mistlampen en nieuwe velgen van 16 tot 18 duim.

Ook in het interieur

Met zo’n charmant silhouet verwacht je een uitnodigend en geraffineerd interieur, zoals het salon van een palazzo uit de Renaissance. Maar de sfeer zakt weg door een vrij saaie presentatie  zonder veel ziel. Natuurlijk kun je felle kleuren kiezen om alles wat op te vrolijken. De evolutie zit in het hertekende stuurwiel en nieuwe multimediasysteem. Je voelt je wel op je gemak binnenin, al blijven uitspattingen achterwege.

Uconnect

Achter deze naam schuilt het nieuwe infotainmentsysteem, oneindig veel gebruiksvriendelijker dan het vorige systeem, waarvoor je een doctoraat in de telecommunicatie nodig had om er iets van te begrijpen. Uconnect is gemakkelijker, ergonomischer en vollediger. Het beschikt over stemherkenning met zinnen en kan sms’jes versturen. Een internetverbinding ontbreekt echter nog altijd. 

Aangepaste diesel

Het Cuore Sportivo is wat Alfa Romeo vooruitstuwt. De ingenieurs bogen zich over de diesels om hun vuile uitstoot te verminderen. Resultaat: ze halen allemaal de Euro 6-uitstootnorm. Bij de topdiesels werd bovendien het injectiesysteem verbeterd, het werkt nu simpeler en doeltreffender. Toch blijft de 2.0 150 pk en 380 Nm sterk, terwijl hij zich officieel tevreden stelt met 4,2 l/100 km of een CO2-uitstoot van 110 g/km.

Karakter

Ooit herkende je een Alfa Romeo aan zijn uitlaatgeluid. De dieselrevolutie maakte daar een einde aan, maar de ingenieurs wisten de 2.0 JTDM wel perfect te isoleren. Terwijl de mechaniek stil blijft, is ze zeker niet sloom. Het indrukwekkende koppel trekt krachtig aan de Giulietta bij de minste herneming. Ongeacht het toerental of de gekozen versnelling, hij heeft reserves. Er zijn drie rijmodi beschikbaar en Dynamic lijkt het beste overeen te stemmen met het karakter van deze schoonheid.

In dagelijks gebruik hoeft de Italiaanse berline zeker niet te blozen voor zijn prestaties. De goede schokdemping verstoort allerminst het dynamische en nauwkeurige weggedrag, waarvan je kunt genieten op bochtige wegen. De Giulietta is wat dat betreft een echte Alfa.

Prijs

Ben je tevreden met een 1.4 basisbenzine met 105 pk, dan heb je al een Giulietta voor minder dan 20.000 euro, 19.900 euro om precies te zijn. Het Uconnect-systeem is beschikbaar in twee afmetingen (5 of 6,5 duim) en met of zonder navigatiesysteem.