Met zijn nieuwe Milano wil Alfa Romeo een stukje van de taart van het compacte segment nemen, het populairste segment van de Europese markt. Een langverwacht model binnen het gamma van het Italiaanse merk, dat sinds het pensioen van de Giulietta in 2020 niets meer te bieden had van dit formaat. De Milano is ook de eerste volledig elektrische Alfa Romeo ooit in serieproductie.

Onderscheidend design

Als echte Alfa Romeo moet de Milano zich natuurlijk onderscheiden met een uitgesproken Italiaans design, dat verwijzingen naar het verleden combineert met een zuivere en functionele stijl. De compacte SUV werd ontworpen in het Centro Stile in Turijn, en heeft een lengte van 4,17 m, een breedte van 1,78 m en een hoogte van 1,50 m, met gebalanceerde proporties. Onder de elementen die geleend zijn uit het roemrijke verleden van het merk, zien we onder meer de gespierde wielkasten, een korte overhang en een afgeknotte achterzijde die doet denken aan de legendarische Giulia TZ. De voorzijde, die dynamiek en kracht moet uitstralen, geniet dan weer dan ‘3+3’ full-LED-matrixverlichting.

Prestaties en rijbereik

Voorlopig wordt de nieuwe Milano aangeboden met twee verschillende motorisaties: Elettrica en Ibrida. De eerste is volledig elektrisch en krijgt twee vermogensversies: 156 pk of 240 pk, met de nadruk op rijplezier en sportiviteit. Dankzij een batterij van 54 kWh krijgt het model van 156 pk een actieradius van 410 km (WLTP-cyclus), of zelfs “tot 590 km in de stad”. De constructeur kondigt een laadtijd aan van 30 minuten van 10-80% aan een snellader van 100 kW (DC).

Als hybride is de kleine SUV ook in twee versies te krijgen: met voorwielaandrijving of met vierwielaandrijving (Q4). In beide gevallen zit er een benzinemotor van 136 pk onder de motorkap, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en 6 versnellingen, waarin een elektromotor van 21 kW (28 pk) zit verwerkt. Dankzij een batterij die bijlaadt tijdens het rijden, zorgt deze oplossing voor extra koppel bij lage toerentallen en een lager verbruik voor de benzinemotor.

Nadruk op rijplezier

Om de Milano het sportieve DNA van het Italiaanse merk te geven, werd de ontwikkeling van de rijdynamiek toevertrouwd aan hetzelfde team dat de Giulia GTA heeft afgesteld in het testcentrum van Balocco, met als duidelijk doel om het model de beste wegligging in zijn klasse te geven. Om dit te bereiken, heeft het merk gekozen voor verschillende technische oplossingen, zoals een direct en precies stuur, een resoluut sportieve ophanging, een krachtig remsysteem en, in het geval van de Q4, een Torsen-differentieel dat een optimale tractie biedt, ongeacht de staat van de weg.



Gemakkelijk om mee te leven

Voor de Milano heeft Alfa Romeo gekozen voor software en connectiviteit die het dagelijkse leven van de bestuurder en zijn passagiers vergemakkelijken. De volledig elektrische Elettrica krijgt bijvoorbeeld een EV Routing-functie die rekening houdt met de lading van de batterij en daardoor reizen moet vergemakkelijken. Je moet gewoon je bestemming invoeren in het navigatiesysteem, en EV Routing zorgt voor de rest, inclusief de noodzakelijke laadstops om je bestemming te bereiken. Andere softwarefuncties aan boord, zoals My Navigation en My Remote (waarmee je een oogje in het zeil kan houden vanop je smartphone) worden automatisch bijgewerkt dankzij over-the-air updates. Tenslotte geniet de Milano nog van ChatGPT-integratie in de Hey Alfa-sptraakassistent, om steeds actuele en pertinente hulp te bieden.

Met de lancering van de Milano Elettrica biedt Alfa Romeo ook een Free2Move easyWallbox aan. Klanten kunnen deze laadvoorziening thuis laten installeren via een professionele partner van het merk. Daarbij krijg je ook een E-Card die, samen met de eSolutions Charging-app, toegang biedt aan het uitgebreide openbare laadnetwerk van Free2Move Solutions, dat eigendom is van Stellantis.

Drie afwerkingsniveaus

Naast de verschillende aandrijflijnen wordt de Milano ook uitgevoerd in drie uitrustingsniveaus om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Techno biedt, zoals zijn naam aangeeft, het beste qua veiligheid, technologie en functionaliteit, met onder meer autonoom rijden tot op niveau 2, een handenvrije elektrische achterklep, LED-matrixkoplampen en een geconnecteerde navigatie met virtuele assistent. Als Premium krijg je dan weer het beste qua comfort en exclusiviteit, dankzij een interieur met een elektrische bestuurderzetel met massagefunctie, sfeerverlichting en aluminium pedalen. Tenslotte is Sport de meest sportieve uitvoering dankzij Sabelt-kuipstoelen, Alcantara bekleding en sportieve details op het koetswerk.

?