De Aston Martin Valkyrie is een hypercar van superlatieven. Met een hybride V12 die meer dan 1.100 pk ontwikkelt en meer downforce dan de meeste racewagens dankzij het ontwerp van designgenie Adrian Newey – de bezieler achter de dominante Red Bull F1-wagens – is het een auto die simpelweg thuishoort op het circuit. Des te meer als je kijkt naar de Valkyrie AMR Pro, die het hybride gedeelte laat vallen voor een lager gewicht, terwijl het koetswerk nog eens 60 cm langer is geworden dankzij zijn extreme vleugels. 

In de ijskast

Er waren dan ook grote plannen voor de Valkyrie AMR Pro: het model moest deelnemen aan de destijds nieuwe Hypercar-klasse van het WEC, het wereldkampioenschap uithoudingsracen waar ook de legendarische 24 Uur van Le Mans deel van uitmaakt. Daar stak Lawrence Stroll echter een stokje voor toen hij het merk overkocht en Aston Martin deed samensmelten met zijn Racing Point F1-team, dat tegenwoordig als Aston Martin Racing op de startgrid staat met Fernando Alonso en Lance Stroll. De F1 ging voor, het WEC moest in de ijskast...

Op Le Mans in 2025!

Tot nu, want Aston Martin heeft bekendgemaakt dat het opnieuw een deelname aan de uithoudingsracerij viseert met de Valkyrie. En niet enkel aan Le Mans: in 2025 moet de Valkyrie zowel aan het WEC als aan het Amerikaanse IMSA-kampioenschap deelnemen! Dat betekent dat het model aan Le Mans, de Rolex 24 op Daytona en aan de 12 uur van Sebring mee zal doen. The Heart of Racing van Gabe Newell, de oprichter van het gameplatform Steam, wordt partner van het Aston Martin-team.

Geen hybride

Omdat de Valkyrie AMR Pro ontworpen was met de LMH-klasse in gedachten, kan er gewoon samen met het F1-team samengewerkt worden om de racewagen te ontwikkelen. Die zal wat vermogen verliezen ten opzichte van de productiewagen, aangezien de Le Mans Hypercars begrensd zijn op 500 kW (680 pk), en om de duurzaamheid van de motor tijdens de uithoudingsraces te garanderen. En dat is nog niet alles, want Aston Martin heeft ook aangekondigd dat er een nieuwe versie komt van de GT3- en GT4-racewagen op basis van de Vantage. Dit nieuwe model heeft grote schoenen te vullen, met drie Le Mans-overwinningen voor de huidige Vantage GTE, en moet klaar zijn voor het seizoen van 2024.