Audi kwam in 1974 naar België, iets meer dan 50 jaar geleden. Het merk met de vier ringen heeft sindsdien bijna onafgebroken aan de top van de Belgische verkoopstatistieken gestaan. Helaas zal Audi binnenkort de fabriek in Vorst verlaten, wat ongetwijfeld stof tot discussie zal zijn op de stand in Paleis 11. De constructeur uit Ingolstadt wil vooral de bezoekers overtuigen dat dit vertrek geen afbreuk doet aan zijn gamma, dat bestaat uit verbrandingsmotoren (vaak mildhybrides), hybrides en volledig elektrische voertuigen. De A-modellen zijn sedans, breaks en coupés, de Q-modellen zijn SUV’s en de R-modellen sportwagens. Terwijl Audi nog in transitie is, reflecteert de nieuwe naamgevingslogica het onderscheid tussen elektrische even nummers (e-tron) en de 'oude' modellen met verbrandingsmotoren. Binnenkort zullen alle even nummers volledig elektrisch zijn.
Belgische premières rond het cijfer 6
Behalve voor een select gezelschap tijdens een privévoorstelling, heeft nog niemand in België de A6 e-tron kunnen bewonderen. Op het Autosalon van 2025 wordt deze nieuwe elektrische wagen onthuld. Deze modellen zijn beschikbaar als 5-deurs Sportback en als break Avant, en worden standaard uitgerust met een achterste motor van 367 pk (270 kW) en 565 Nm. De batterij van 95 kWh (100 kWh bruto) biedt een WLTP-autonomie van 759 km voor de Sportback! De sprint van 0 naar 100 km/u duurt maar 5,4 seconden. De sportieve S6-versie met een dubbele motor en 503 pk (370 kW) zal niet op de stand staan. Wel aanwezig is de SQ6 Sportback e-tron, een SUV met 490 pk (360 kW) en een WLTP-autonomie van 607 km. Daarnaast staat de Q6 e-tron, een elektrische SUV met vermogens van 252 pk (185 kW) tot 388 pk (285 kW).
Nog een première en meer nieuwigheden
Een ander hoogtepunt in Paleis 11 is de derde generatie van de Audi Q5. Deze gezins-SUV met verbrandingsmotor volgt de huidige designlijn van Audi met OLED-verlichting en matrixkoplampen aan de buitenkant. Binnenin vinden we ook OLED-technologie en een gebogen dubbel scherm. Optioneel is er een passagiersscherm, dat niet zichtbaar is voor de bestuurder. De traditionele lijnen van Audi blijven intact, terwijl er aandacht is besteed aan modulariteit, zoals verschuifbare achterstoelen. De motoren bestaan uit mildhybride technologie (MHEV) met een 48 V-systeem en een geïntegreerde elektrische motor van 24 pk (18 kW) en 230 Nm. Onder de motorkap levert de Q5 204 pk, zowel voor de 2.0 TFSI op benzine als de 2.0 TDI diesel. De sportieve SQ5 krijgt een 3.0 V6 TFSI met 367 pk. Alle Q5-modellen hebben een S-tronic zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.
De oneven A-modellen
Audi vernieuwt zijn gamma ingrijpend. Zo wordt de nieuwe A5, die de A4 vervangt binnen de nieuwe naamgeving, gepresenteerd als sedan en break. De motoren variëren van 150 pk tot 204 pk voor de benzinemodellen, met aan de top een sportieve S5 van 367 pk. De dieselmotoren beperken zich tot 204 pk. Dankzij een mildhybride systeem met een elektrische ondersteuning van 24 pk (18 kW) wordt het brandstofverbruik verminderd. Kleinere berlines, zoals de A1 Sportback en A3 Sportback, zijn ook aanwezig, mogelijk met de plug-inhybride versie van de A3. Geen A3 sedan of A3 Allstreet, maar wel de RS 3 Sportback met 400 pk. Van de A-reeks zijn de A7 Sportback en de A8 met verbrandingsmotor aan het einde van hun carrière, die komen dus niet naar Brussels Expo. Cabrio’s ontbreken voorlopig volledig in het gamma, ondanks de lange traditie van Audi in het genre!
De even en oneven Q-modellen
De Q8 e-tron, geproduceerd in de fabriek in Vorst die momenteel wordt gesloten, zal ontbreken op het Salon. Ondanks zijn naam is de Audi Q2 niet elektrisch; deze compacte crossover is al 8 jaar oud en heeft verbrandingsmotoren van 116 pk, 150 pk en 300 pk (SQ2) op benzine en 116 pk en 150 pk op diesel. De SUV-coupé Q3 Sportback biedt motoren van 150 pk tot 245 pk op benzine en 150 pk op diesel. De "klassieke" 5-deurs SUV Q3 staat niet op de aanwezigheidslijst. Elektrisch is er de Q4 e-tron met aandrijflijnen van 286 pk (210 kW) tot 340 pk (250 kW) en een WLTP-bereik tot 544 km.
De RS-modellen
Naast de eerder genoemde RS 3 is er nog de RS 6 Performance… Geen elektrische supercar, maar een sportieve variant van de A6 met verbrandingsmotor. Deze break met explosieve prestaties heeft een 4.0 biturbo-V8 TFSI van 630 pk en 850 Nm, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden. Met de RS-sportophanging, Dynamic Ride Control (DRC) en het optionele RS Dynamic Pack Plus haalt de wagen een topsnelheid van 305 km/u. Ook de RS Q8, de benzineversie van de Q8 met 600 pk, is aanwezig. Voor elektrische topprestaties is er de RS e-tron GT Performance. Deze elektrische vierdeurscoupé beschikt over een combinatie van elektromotoren die samen 843 pk (620 kW) leveren en een tweeversnellingsbak om dankzij Launch Control van 0 naar 100 km/u te accelereren in 2,5 seconden. Audi blijft trouw aan zijn sportieve DNA, naast luxe en geavanceerde autotechnologie.