Eerst en vooral moet je je car policy controleren, het document dat je ondertekende bij de levering van je voertuig en waarin de regels van je werkgever over het gebruik van de wagen staan. Sommige bedrijven verbieden namelijk het monteren van een trekhaak op hun bedrijfswagens. Dit heeft twee redenen: enerzijds verhoogt het trekken van een aanhangwagen de kans op schade en dus op hogere herstelkosten. Anderzijds vraagt trekken veel van de motor, het remsysteem en de versnellingsbak van de wagen. Deze extra belasting kan het risico op technische problemen verhogen en de levensduur van deze essentiële onderdelen verkorten. Een trekhaak toevoegen kan dus een negatieve invloed hebben op de restwaarde van je voertuig.
Controleer je gelijkvormigheidsattest
Als je bedrijf het monteren van een trekhaak toestaat, is het belangrijk om een aantal zaken te controleren, vooral als je wagen elektrisch is. Hoewel de eerste volledig elektrische modellen vaak niet geschikt waren om te trekken, voornamelijk door het hoge gewicht van de batterijen en hun beperkte autonomie, hebben de nieuwste generaties dat probleem grotendeels opgelost.
Om te weten of je wagen uitgerust kan worden met een trekhaak, raadpleeg je het gelijkvormigheidsattest van je voertuig. Hierop staat duidelijk aangegeven wat het maximaal toegestane trekgewicht is. Het gewicht van de aanhangwagen of caravan mag de maximale belasting op de achteras niet overschrijden, en een goede gewichtsverdeling is cruciaal voor een stabiele rijervaring.
Niet alle wagens zijn gelijk
Elektrische wagens zijn weliswaar niet in de eerste plaats ontworpen om te trekken, maar ze hebben wel de juiste eigenschappen: een overvloedig koppel vanaf het begin van de acceleratie en een perfecte gewichtsverdeling dankzij de batterijen die onder de vloer zijn geplaatst.
Tegenwoordig kunnen zelfs kleine modellen, zoals een Opel Corsa Electric, tot 1.300 kg trekken. Het trekgewicht varieert afhankelijk van de grootte van het voertuig. Hoe groter je wagen, hoe krachtiger de motor, hoe sterker de transmissie en hoe meer hij kan trekken. Modellen met vierwielaandrijving zijn uiteraard het meest geschikt. Zo kan een Kia EV6 tot 1.600 kg trekken, en een Audi Q8 e-tron zelfs tot 1.800 kg. Slechts enkele uitzonderingen, zoals de Dacia Spring, zijn nog steeds niet geschikt om te trekken.
De juiste trekhaak
Het is ook aan te raden om je voertuig al bij bestelling van een trekhaak te voorzien, aangezien het bij sommige modellen achteraf niet mogelijk is om deze aanpassing te doen. Je hebt een specifieke trekhaak nodig die compatibel is met je voertuig. Controleer bovendien of het remsysteem van de aanhangwagen of caravan compatibel is met dat van je wagen.
Voor hybride en plug-inhybride voertuigen is dit tegenwoordig bijna geen probleem meer: de meeste modellen op de markt zijn gehomologeerd om te trekken. Slechts een paar uitzonderingen zijn technisch niet geschikt om een trekhaak te monteren, meestal door de plaatsing van de batterijen.
Invloed op de autonomie
Houd rekening met de invloed van trekken op de autonomie van je elektrische voertuig. Net zoals een benzine- of dieselwagen meer brandstof verbruikt bij het trekken, zal een elektrische wagen een aanzienlijk kleinere actieradius ervaren. Als je met een caravan op vakantie gaat, moet je je route dus zorgvuldig plannen, met extra stops om op te laden in vergelijking met een gewone rit.
Als je regelmatig een aanhangwagen wilt trekken, is het verstandig om de specificaties en capaciteiten van je voertuig direct bij de fabrikant of dealer na te vragen om zeker te zijn dat je model geschikt is voor jouw behoeften.