De Cupra Leon werd gelanceerd (of beter gezegd: hernoemd) in 2020, als sportievere tweelingbroer van de Seat Leon en de dynamische neef van de Volkswagen Golf. Na een midlife-update stellen we deze opgefriste Spanjaard vandaag opnieuw aan je voor in 7 cijfers.
1. 2 koetswerkvarianten
Net zoals zijn tweelingbroer met Seat-badge en zijn Volkswagen-neefje is de Cupra Leon verkrijgbaar als 5-deurs hatchback of als break. De break is 25,9 cm langer en biedt vooral veel meer kofferruimte. Met de achterbank neergeklapt kan je tot 1.650 liter bagage meenemen.
2. 12,9 inch
Naast zijn dynamischere karakter is de Cupra Leon dankzij de facelift ook technologischer geworden. De wagen beschikt standaard over een Virtual Cockpit van 10,25 inch en een groot centraal scherm van 12,9 inch. Goed nieuws: de touchknoppen onder het centrale scherm zijn eindelijk voorzien van achtergrondverlichting!
3. 4 motorisaties
Sinds de facelift biedt Cupra in België geen dieselmotoren meer aan voor de Leon. Je kan kiezen uit twee benzinemotoren en twee plug-inhybrides. De instapversie heeft een 1.5 TSI-viercilinder met 110 kW (150 pk) en 250 Nm koppel die zijn kracht op de voorwielen overbrengt. Deze motor kan worden gecombineerd met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps DSG-automaat met mildhybride technologie. Hiermee sprint de Cupra Leon van 0 naar 100 km/u in 8,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 215 km/u.
4. 300 pk…
De Cupra Leon hatchback en de break Sportstourer delen dezelfde instapmotor, maar de sportievere VZ-versie krijgt een krachtigere aandrijflijn. De hatchback wordt aangedreven door een 2.0 TSI-viercilinder die 221 kW (300 pk) en 400 Nm koppel levert op de voorwielen via een zeventraps DSG-automaat en een elektronisch sperdifferentieel. Hiermee accelereert de hatchback in 5,7 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u.
5. … of 333 pk!
De Cupra Leon Sportstourer VZ beschikt over dezelfde 2.0 TSI-motor als de Formentor en de Audi S3, met 245 kW (333 pk) en 420 Nm. Deze kracht wordt via een zeventraps DSG en vierwielaandrijving naar de wielen overgebracht. Dankzij deze combinatie sprint de break in minder dan 4,8 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u.
6. Tot 132 km elektrische autonomie
De Cupra Leon is ook verkrijgbaar met twee plug-inhybride motoren. Beide maken gebruik van een 1,5 liter-viercilinder, een zestraps DSG-automaat en een batterij van 25,8 kWh, waarvan 20 kWh effectief bruikbaar. Deze batterij kan snelladen tot 50 kW en wisselstroomladen tot 11 kW. Hiermee biedt de Leon e-Hybrid een elektrische autonomie van 122 tot 132 km, afhankelijk van de motorisatie. De hybride levert 150 kW (204 pk) en 350 Nm of 200 kW (272 pk) en 400 Nm. Beide versies drijven de voorwielen aan en accelereren in respectievelijk 7,7 seconden en 7,1 seconden naar 100 km/u, met een topsnelheid van 220 of 229 km/u. De break is telkens twee tienden trager.
7. Vanaf 35.910 euro
Na de facelift begint de prijslijst van de Cupra Leon in België bij 35.910 euro voor de versie met 1.5 TSI en handgeschakelde zesbak. Voor de DSG-automaat met mildhybride technologie betaal je 4.340 euro extra. De krachtigere Cupra Leon VZ kost minstens 49.170 euro. Voor de plug-in hybride betaal je minimaal 50.130 euro (150 kW) of 54.920 euro (200 kW). Kies je voor de break, dan betaal je een meerprijs van 1.990 tot 2.160 euro, behalve bij de VZ-versie, waarvan de prijs begint bij 54.190 euro.