Yeelen Möller

27 DEC 2024

Test: Skoda Kamiq facelift, de puntjes op de ‘iq’

Skoda’s kleinste SUV kreeg een al even kleine update voor 2024. Een kleine moeite om het model weer bij de tijd te brengen, al het is misschien wel zijn ouderwetse kant die hem aantrekkelijk maakt…

{"fr":"Skoda Kamiq rouge sur route de campagne avec collines environnantes, temps nuageux.","nl":"Rode Skoda Kamiq op landelijke weg met omliggende heuvels, bewolkt weer."}
{"fr":"Vue arrière du Skoda Kamiq rouge stationné sur un chemin de terre.","nl":"Achteraanzicht van rode Skoda Kamiq geparkeerd op onverharde weg."}

"De Skoda Kamiq is nog altijd een van de meest praktische compacte SUV’s, zonder te beknibbelen op rijplezier. Voor de prijs van de topversies zijn er wel grotere en luxueuzere auto’s te vinden."

De Skoda Kamiq maakte in 2019 zijn debuut en werd meteen een van de bestsellers van het Tsjechische merk: zowel particulieren als fleetklanten werden aangetrokken tot de charmes van een compacte SUV met de typische ‘Simply Clever’-snufjes van Skoda. Intussen is de aandacht een beetje verschoven naar de grotere en elektrische modellen van het merk, met name de nieuwe lieveling Elroq. Er was wel nog een beetje budget over om de Kamiq samen met de Scala te updaten voor 2024. Een update op detailniveau, maar soms is nieuwer niet altijd beter…

Advertentie
Advertentie

Design

Zoek de 7 verschillen

Je moet al een echte kenner zijn om de Skoda Kamiq 2024 te kunnen onderscheiden van modeljaar 2019-2023. Een eerste clou zijn de gesplitste koplampen: de bovenste rij van vier LED-lampen is iets fijner geworden, terwijl het onderste blok net wat groter werd. Dat schept ruimte voor de nieuwe, optionele, LED-matrixverlichting vooraan. Daarnaast zijn de mistlichten nu geïntegreerd in de onderste grille van de voorbumper, die ook een nieuwe, grijze ‘kin’ heeft gekregen met drie luchtsleuven om het “SUV-karakter te benadrukken”. De bovenste grille krijgt ook een nieuwe, grijze omkadering en zou volgens Skoda iets meer rechtop staan.

Achteraan zijn de verschillen zo mogelijk nog subtieler. De lichtblokken hebben hun L-vorm behouden en kregen een vernieuwde lichtsignatuur met dynamische knipperlichten, terwijl de reflectoren onder de achterlichten eveneens een extra hoekje kregen. De bumper zelf is ook iets ‘robuuster’ geworden, met hoekige elementen en hetzelfde driedubbele patroon van aan de voorkant. Deze facelift legt ook de nadruk op meer duurzaamheid, met gerecycleerd plastic en ecologische materialen als houtbloem en kenafhennep die her en der gebruikt worden, zowel aan de buitenkant als in het interieur.

Sober interieur

Over het interieur gesproken: daar is het basisdesign onveranderd gebleven, maar de Kamiq 2024 kreeg wel een technologische update. Een 8-inch aanraakscherm is nu standaard, optioneel kan je upgraden naar 9 inch met extra functies (draadloze smartphoneconnectiviteit, navigatie, …). Ook de Virtual Cockpit van 10 inch is nog steeds een optie.

Het gamma van de Skoda Kamiq is herzien en omvat nu drie uitvoeringen: Essence, Selection en de sportieve topversie Monte Carlo. Bij de eerste twee uitvoeringen kan je ook kiezen tussen verschillende ‘Design Selections’ voor het interieur, net als bij de rest van het moderne Skoda-gamma, maar de bekledingsopties blijven beperkt tot zwart en grijs. De materialen voelen nogal goedkoop aan, zoals te verwachten is in dit segment, al zit het allemaal wel stevig in elkaar.

Beleving

Veel knoppen, weinig frustratie!

Omdat de Skoda Kamiq 2024 nog een model is van de ‘oude’ generatie, maakt deze compacte SUV nog gebruik van een ‘ouderwetse’ ergonomie. Maar dat vinden we geen nadeel! Het centrale touchscreen is relatief klein en draait niet meer op het nieuwste infotainmentsysteem van het merk, maar alle functies die je nodig hebt, zitten er wel op. En al de rest laat zich nog bedienen via aparte, fysieke knoppen, van de klimaatcontrole tot de rijmodi! Een verademing ten opzichte van de nodeloos complexe menu’s van sommige concurrenten. Wil je de meest storende rijhulpmiddelen uitschakelen? Daar is een specifieke knop voor op het stuur! 

De optionele Virtual Cockpit is eveneens uitgebreid instelbaar, al zitten de instellingen verspreid over de menu’s van het scherm zelf en van het centrale systeem, wat verwarrend kan zijn. Maar eenmaal je het onder de knie hebt, kan je al je favoriete info tegelijkertijd weergeven op het scherm, zelfs de kaart van de ingebouwde navigatie. Een head-up display is er echter niet.

Ruime achterbank in de Kamiq

Misschien wel de grootste troef van de Skoda Kamiq is zijn binnenruimte, ondanks zijn compacte formaat van 4,24 m lang, 1,79 m breed en 1,53 m hoog, op een wielbasis van 2,65 m. Vooral de zitruimte op de achterbank is indrukwekkend: lange volwassenen kunnen relatief comfortabel achter elkaar plaatsnemen! We kennen heel wat grotere modellen waarin dat niet zo’n eenvoudige opdracht is. De koffer is met een volume van 400 tot 1.395 liter niet enorm, maar wel aan de ruime kant van het segment, en de lage laadvloer betekent dat je je spullen goed kan stapelen.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Geen diesel, hybride of vierwielaandrijving

De Skoda Kamiq 2024 staat op hetzelfde MQB A0-platform als de andere compacte SUV’s (VW T-Cross, Seat Arona) en stadswagens (VW Polo) van de Volkswagen-groep. Vierwielaandrijving kan je dus niet krijgen op deze SUV, en ook de dieselmotoren zijn uitgefaseerd. Het motorgamma bestaat nu uit de 1.0 TSI (95 tot 116 pk) en de 1.5 TSI (150 pk) op benzine. De krachtigste 1.0 TSI en de 1.5 TSI bieden de keuze tussen een manuele zesbak of een DSG-automaat met 7 versnellingen, de basismotor krijgt altijd een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Wij mochten achter het stuur kruipen van de meest sportieve Kamiq: de 1.5 TSI DSG in de Monte Carlo-uitvoering. Met 150 pk op een wagengewicht van zo’n 1,3 ton zijn de prestaties in ieder geval er vlot: 0 tot 100 km/u in 8,3 seconden en een topsnelheid van 213 km/u. Maar de Kamiq voelt zelfs nog vlotter aan dan dat met deze topmotor, dankzij het koppel van 250 Nm dat al vanaf 1.500 toeren beschikbaar is. Het is in de basis dezelfde motor als in de Skoda Superb berline die we onlangs konden testen, maar dan zonder de mildhybride ondersteuning. In de Superb vonden we de 1.5 TSI ondermaats, in de Kamiq voelt hij haast sportief aan! Het verbruik bleef wel netjes binnen de perken: we sloten onze testweek af met een gemiddelde van 6,4 l/100 km.

Er valt echter niet enkel in een rechte lijn veel rijplezier te beleven in de Skoda Kamiq Monte Carlo. Zijn directe stuur en zijn iets stevigere ophanging zorgen voor een scherpe voortrein, maar je moet het gas wat doseren om de tractie te bewaren vanuit stilstand. Eenmaal op snelheid is de Kamiq wel erg koersvast, ook in de bochten. Die dynamiek gaat echter niet ten koste van het comfort, met nog steeds een goede demping en een correcte geluidsisolatie op de snelweg. Als het iets zachter mag, kan je nog altijd kiezen voor een andere uitvoering met kleinere velgen. Ondanks zijn bescheiden afkomst valt er heel wat rijplezier te beleven achter het stuur van de Skoda Kamiq 2024!

 

Prijs

Hoeveel kost de Skoda Kamiq 2024 in België?

De Belgische prijzen van de Skoda Kamiq facelift beginnen bij 26.990 euro voor de 1.0 TSI met 95 pk in de Essence-uitvoering. Voor een automaat moet je upgraden naar de Selection en een hoger vermogensniveau (115 pk), dan betaal je minstens 35.850 euro. De sportieve Monte Carlo die wij konden testen, is niet goedkoop: vanaf 40.790 euro als 1.0 TSI, of zelfs 42.850 euro als 1.5 TSI. Hier is een automaat gelukkig wel standaard. Het goede nieuws is dat Skoda regelmatig kortingen geeft, zeker tijdens de Salonperiode is de Kamiq een stuk goedkoper te vinden. De Monte Carlo geniet momenteel zelfs van een extra korting van 5.000 euro!

Verdict

De facelift van de Skoda Kamiq heeft geen grote impact gehad, maar het is de basis die zo goed is bij deze compacte SUV: veel binnenruimte in een compact formaat, een goede balans tussen comfort en dynamiek, veel praktische snufjes en een goede ergonomie. Op dat vlak zijn we blij dat Skoda niet al te veel ‘moderniteit’ heeft willen toevoegen. De prijzen lopen echter snel op als je wil genieten van de nieuwste uitrusting. Het is dus een goed idee om te zoeken naar kortingen en voordelige speciale reeksen. Of een jong gebruikte tweedehands Kamiq van voor de facelift, aangezien het verschil toch zo klein is…

Advertentie
Advertentie