De Skoda Kamiq maakte in 2019 zijn debuut en werd meteen een van de bestsellers van het Tsjechische merk: zowel particulieren als fleetklanten werden aangetrokken tot de charmes van een compacte SUV met de typische ‘Simply Clever’-snufjes van Skoda. Intussen is de aandacht een beetje verschoven naar de grotere en elektrische modellen van het merk, met name de nieuwe lieveling Elroq. Er was wel nog een beetje budget over om de Kamiq samen met de Scala te updaten voor 2024. Een update op detailniveau, maar soms is nieuwer niet altijd beter…
Design Škoda Kamiq
Zoek de 7 verschillen
Je moet al een echte kenner zijn om de Skoda Kamiq 2024 te kunnen onderscheiden van modeljaar 2019-2023. Een eerste clou zijn de gesplitste koplampen: de bovenste rij van vier LED-lampen is iets fijner geworden, terwijl het onderste blok net wat groter werd. Dat schept ruimte voor de nieuwe, optionele, LED-matrixverlichting vooraan. Daarnaast zijn de mistlichten nu geïntegreerd in de onderste grille van de voorbumper, die ook een nieuwe, grijze ‘kin’ heeft gekregen met drie luchtsleuven om het “SUV-karakter te benadrukken”. De bovenste grille krijgt ook een nieuwe, grijze omkadering en zou volgens Skoda iets meer rechtop staan.
Achteraan zijn de verschillen zo mogelijk nog subtieler. De lichtblokken hebben hun L-vorm behouden en kregen een vernieuwde lichtsignatuur met dynamische knipperlichten, terwijl de reflectoren onder de achterlichten eveneens een extra hoekje kregen. De bumper zelf is ook iets ‘robuuster’ geworden, met hoekige elementen en hetzelfde driedubbele patroon van aan de voorkant. Deze facelift legt ook de nadruk op meer duurzaamheid, met gerecycleerd plastic en ecologische materialen als houtbloem en kenafhennep die her en der gebruikt worden, zowel aan de buitenkant als in het interieur.
Sober interieur
Over het interieur gesproken: daar is het basisdesign onveranderd gebleven, maar de Kamiq 2024 kreeg wel een technologische update. Een 8-inch aanraakscherm is nu standaard, optioneel kan je upgraden naar 9 inch met extra functies (draadloze smartphoneconnectiviteit, navigatie, …). Ook de Virtual Cockpit van 10 inch is nog steeds een optie.
Het gamma van de Skoda Kamiq is herzien en omvat nu drie uitvoeringen: Essence, Selection en de sportieve topversie Monte Carlo. Bij de eerste twee uitvoeringen kan je ook kiezen tussen verschillende ‘Design Selections’ voor het interieur, net als bij de rest van het moderne Skoda-gamma, maar de bekledingsopties blijven beperkt tot zwart en grijs. De materialen voelen nogal goedkoop aan, zoals te verwachten is in dit segment, al zit het allemaal wel stevig in elkaar.
Beleving Škoda Kamiq
Veel knoppen, weinig frustratie!
Omdat de Skoda Kamiq 2024 nog een model is van de ‘oude’ generatie, maakt deze compacte SUV nog gebruik van een ‘ouderwetse’ ergonomie. Maar dat vinden we geen nadeel! Het centrale touchscreen is relatief klein en draait niet meer op het nieuwste infotainmentsysteem van het merk, maar alle functies die je nodig hebt, zitten er wel op. En al de rest laat zich nog bedienen via aparte, fysieke knoppen, van de klimaatcontrole tot de rijmodi! Een verademing ten opzichte van de nodeloos complexe menu’s van sommige concurrenten. Wil je de meest storende rijhulpmiddelen uitschakelen? Daar is een specifieke knop voor op het stuur!
De optionele Virtual Cockpit is eveneens uitgebreid instelbaar, al zitten de instellingen verspreid over de menu’s van het scherm zelf en van het centrale systeem, wat verwarrend kan zijn. Maar eenmaal je het onder de knie hebt, kan je al je favoriete info tegelijkertijd weergeven op het scherm, zelfs de kaart van de ingebouwde navigatie. Een head-up display is er echter niet.
Ruime achterbank in de Kamiq
Misschien wel de grootste troef van de Skoda Kamiq is zijn binnenruimte, ondanks zijn compacte formaat van 4,24 m lang, 1,79 m breed en 1,53 m hoog, op een wielbasis van 2,65 m. Vooral de zitruimte op de achterbank is indrukwekkend: lange volwassenen kunnen relatief comfortabel achter elkaar plaatsnemen! We kennen heel wat grotere modellen waarin dat niet zo’n eenvoudige opdracht is. De koffer is met een volume van 400 tot 1.395 liter niet enorm, maar wel aan de ruime kant van het segment, en de lage laadvloer betekent dat je je spullen goed kan stapelen.