In Paleis 5 van Brussels Expo, waar alle Stellantis-merken vertegenwoordigd zijn, zal er een logo opduiken dat voor veel bezoekers onbekend is: Leapmotor. Dit Chinese merk behoort tot de opkomende top van de autostart-ups in China en richt zich op elektrische modellen. Sinds september 2024 worden hun modellen ook in Europa verkocht dankzij Stellantis. Deze auto's, die qua prijs zeer interessant zijn, worden in Polen geassembleerd om importheffingen te omzeilen. Op de Heizel maak je kennis met dit merk in Belgische première.
De stadswagen
De Leapmotor T03 is een elektrische stadswagen die de concurrentie wil aangaan met de Dacia Spring en de Citroën ë-C3 uit eigen Stellantis-stal. Dit model wordt sinds 2020 in China verkocht, maar in Europa krijgen we de meest recente versie. Qua design doet hij denken aan Japanse Kei-cars, compacte en praktische stadswagens. Met zijn lengte van 3,62 m biedt de T03 plaats aan 4 personen en een bescheiden kofferinhoud van 210 liter. Een deel hiervan zal worden ingenomen door de laadkabel. Het interieur is minimalistisch met uitsluitend schermen en eenvoudige materialen, maar zonder Android Auto, Apple CarPlay of zelfs een echte DAB+-radio. Toch is deze elektrische wagen scherp geprijsd: 19.000 euro voor een vermogen van 95 pk (70 kW). De batterij van 37,3 kWh zorgt voor een WLTP-actieradius van 265 km, een waarde die realistisch en zelfs aan de voorzichtige kant blijkt te zijn volgens de eerste testritten. Voor de Europese markt zijn specifieke aanpassingen aan het chassis gedaan.
Een Chinese uitdager voor de Model Y
Een andere Belgische première is de Leapmotor C10, een middelgrote elektrische SUV die qua formaat vergelijkbaar is met de Tesla Model Y. Maar de vergelijking houdt daar zo goed als op, behalve dan het minimalistische interieur met grote schermen en geen fysieke knoppen. Deze SUV heeft een elektromotor van 218 pk (160 kW) en een batterij van 69,9 kWh, goed voor een officiële WLTP-actieradius van 420 km. Snelladen is echter beperkt tot 84 kW, waardoor de C10 minder geschikt is voor lange reizen. Achterin biedt hij een goede zitruimte, maar de koffer is met 435 liter aan de kleine kant. De "frunk" vooraan is nog kleiner, slechts 32 liter. Zoals veel Chinese modellen heeft ook deze SUV geen Android Auto of Apple CarPlay, maar wel een ingebouwd navigatiesysteem.
Kan Leapmotor de concurrentie de loef afsteken door gebruik te maken van Stellantis' distributienetwerk en marketingkracht? Dat blijft de grote vraag.