Sébastien Vanhouche

24 DEC 2024

Test: Ineos Grenadier Quartermaster, de leukste pick‑up

Is de Ineos Grenadier Quartermaster pick-up even aantrekkelijk als de Station Wagon-versie van de Britse terreinwagen? Het antwoord van achter het stuur van de dieselversie!

{"fr":"Truck Ineos Grenadier roulant sur chemin de terre à grande vitesse.","nl":"Pick-up Ineos Grenadier rijdt snel over onverharde weg."}
{"fr":"","nl":""}

"De Ineos Grenadier Quartermaster is niet de meest comfortabele of praktische pick-up, maar hij is zo charmant dat we hem (bijna) alles vergeven!"

In juli 2023, ongeveer een jaar na de voorstelling van de Grenadier, onthulde Ineos de Quartermaster-versie van het model. Dat is simpelweg een pick-up gebaseerd op de intussen al beroemd geworden terreinwagen, vooral dankzij het bijzondere verhaal rond de creatie van het nieuwe merk. Maar waarmee onderscheidt de versie met laadbak zich van het model dat al vooral bedoeld is voor professionals?

Advertentie
Advertentie

Design

Charme en karakter in overvloed!

De Quartermaster is nog eens 54,5 cm langer dan de Ineos Grenadier Station Wagon, waarmee het een serieus beestje wordt. Met een lengte van 5,44 m, een breedte van 1,943 m en een hoogte van 2,019 m valt hij beslist op in het straatbeeld! En in parkings, waar je meer dan eens rechtsomkeer zal moeten maken vanwege zijn forse breedte én hoogte. Het rechthoekige design is echter onveranderd gebleven en oogt nog steeds even sympathiek als bij de gesloten versie. Hij heeft dus dezelfde ronde koplampen, zichtbare scharnieren en kan zelfs worden uitgerust met dezelfde ‘safari’-dakramen. Het verschil zit hem aan de achterkant, waar de dubbele deuren van de koffer hebben plaatsgemaakt voor een lange en brede laadbak op de Quartermaster. Er is wel nog plek voor een reservewiel. De Ineos Grenadier Quartermaster zit dus boordevol charme, misschien niet zoveel als de Station Wagon, maar hij spreekt wel meer aan dan een Ford Ranger of een Volkswagen Amarok.

Het interieur is eveneens bekend terrein, want het dashboard, het tweespaaks stuurwiel en het instrumentarium van de Quartermaster zijn eveneens identiek aan die van de Station Wagon. Je krijgt dus heel wat harde plastics die niet erg hoogwaardig aanvoelen, maar wel een zekere stevigheid uitstralen. De afwerking is trouwens onberispelijk. Al vanaf de eerste meters merk je dat er niets rammelt, en zelfs niet zal beginnen te rammelen in de toekomst, ongeacht de leeftijd of de kilometerstand van de Ineos Grenadier Quartermaster. Je moet zelfs niet in beweging zijn om je aan boord van een echt bijzonder voertuig te voelen.

Beleving

Een enkel centraal scherm…

Net als zijn kleine broer beschikt de Ineos Grenadier Quartermaster enkel over één centraal aanraakscherm van 12,3 inch. Op de linkerkant van het scherm zie je alle rijinformatie, inclusief de snelheid. Gelukkig went het snel, net als aan boord van een Tesla Model 3 of Y. Het infotainmentsysteem is (te?) eenvoudig en gemakkelijk te leren, maar het zou iets gemakkelijker mogen zijn in gebruik. Het is namelijk niet het snelste systeem in zijn genre, en sommige toetsen zijn wat te klein om al rijdend te vinden. Het systeem kan wel verbinden met Android Auto en Apple CarPlay en kan zelfs via een grote draaiknop op de middenconsole bediend worden - twee belangrijke troeven. Het kleine paneel achter het stuur bestaat enkel uit lampjes, waarvan het merendeel bedoeld is om de bestuurder te waarschuwen bij problemen. Je mag dus hopen dat alle lichtjes uit blijven.

… maar knoppen van onder tot boven!

Het interieur van de Ineos Grenadier Quartermaster heeft maar één display, maar is wel bezaaid met tientallen knoppen. Er zijn er zelfs op het plafond te vinden! Zoals je zou verwachten in een dergelijk voertuig, en in tegenstelling tot de interface van het aanraakscherm, zijn alle knoppen voldoende groot om ze ook met handschoenen te kunnen bedienen. Ze zijn zelfs waterdicht (IP54)! Een deel van de knoppen is bedoeld voor de klimaatcontrole, wat goed nieuws is, terwijl die op het plafond vooral bedoeld zijn voor de terreinfuncties en dus minder vaak nodig zijn bij dagelijks gebruik. Maar ze dragen wel bij tot de charme van deze pick-up!

Grote laadbak, acceptabele achterbank

De Quartermaster rust op een 30,5 cm langere wielbasis dan de Ineos Grenadier Station Wagon, maar al die extra centimeters komen helaas niet ten goede van de passagiers achterin. Het ontbreekt niet meteen aan plek op de achterbank, met voldoende beenruimte voor twee volwassenen, maar door de nogal rechte zithouding is het geen aangename plek voor lange ritten. De centrale zitplaats is zelfs bijna onbruikbaar door de gigantische transmissietunnel.

Achteraan is er tenslotte geen koffer, maar wel een grote laadbak van 1,564 m lang en 1,137 m breed ter hoogte van de wielkasten - net breed genoeg voor een Europallet. De Ineos Grenadier Quartermaster kan ook een geremde aanhangwagen tot 3,5 ton trekken, terwijl de laadbak een nuttig laadvermogen van 760 kg heeft met de dieselmotor en zelfs 835 kg met de benzinemotor!

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Beierse krachtbronnen die passen als gegoten

Nog steeds net als bij zijn kleine broer, geniet de Ineos Grenadier Quartermaster van twee zescilinder-in-lijn-motoren. Ze zijn allebei 3 liter groot en zijn afkomstig uit Beieren: ze worden namelijk geproduceerd door BMW! De benzinemotor ontwikkelt 210 kW (286 pk) en 450 Nm koppel, waarmee de Ineos Grenadier Quartermaster in 8,8 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 160 km/u. De dieselmotor levert een vermogen van 183 kW (249 pk) en een koppel van 550 Nm. Daarmee is de pick-up een seconde trager in de sprint naar 100 km/u, maar de topsnelheid blijft identiek. Beide motorisaties zijn gekoppeld aan een 8-trapsautomaat van ZF, net als bij BMW zelf. De transmissie laat zich zelfs bedienen door dezelfde automaatpook als bij de vorige modellen van het Duitse merk.

Achter het stuur van ons testmodel met de zescilinder-in-lijn op diesel haalden we een gemiddeld verbruik van 10,9 l/100 km over een afstand van iets meer dan 600 km. Een afstand die zowel op als naast de (snel)weg werd afgelegd. Gelukkig heeft de Ineos Grenadier Quartermaster een brandstoftank van 90 liter, waarmee je iets meer dan 800 km kan rijden met een volle tank. Zijn hoekige vorm, zijn permanente vierwielaandrijving en zijn gewicht van 2,7 ton helpen natuurlijk niet met het verbruik… Maar hoewel hij vrij dorstig is, past deze aandrijflijn de Grenadier Quartermaster als gegoten. Hij is bijzonder soepel, efficiënt en koppelrijk, zelfs bij lage snelheden! Je krijgt het gevoel dat niets je kan tegenhouden aan boord van deze pick-up.

Langzaam maar zeker

De Ineos Grenadier Quartermaster ziet er niet enkel bijzonder uit, maar hij laat zich ook op een bijzondere manier besturen. Dat ligt niet aan zijn aandrijflijn of zijn uitstekende Recaro-zetels, maar wel aan zijn stuur! Het is een enorm vaag stuur, tot op het punt dat het soms zelfs moeilijk is om te weten in welke richting de voorwielen wijzen! Een gevoel dat nog wordt versterkt door het feit dat het stuur niet vanzelf terugkeert naar zijn centrale positie. Je moet dus zelf aan de slag na elke bocht, wat niet enkel vreemd aanvoelt, maar ook… leuk is! Het is een van de talloze bijzonderheden die bijdragen aan de charme van het model. Maar dat is niet het enige probleem met de besturing. De Ineos Grenadier Quartermaster heeft namelijk ook een enorme draaicirkel! Smalle parkings zijn beslist niet zijn favoriete speelterrein… Op de snelweg of op andere wegen kan het er nog mee door, maar echt op zijn gemak is deze pick-up er ook niet. De Ineos Grenadier Quartermaster is een beetje als een tractor: hij is vooral gemaakt om aan een rustig tempo voort te bewegen, het liefst onder de 50 km/u. Maar net als een landbouwvoertuig kan hij die snelheid werkelijk overal halen! Dankzij zijn bodemvrijheid van 26,4 cm, zijn korte overbrenging en zijn aan- en afloophoeken van 35,5 en 22,6° is er niets dat de Ineos Grenadier Quartermaster kan tegenhouden! Hij kan zelfs door 800 mm diep water waden, en kom je toch vast te zitten, dan hoef je enkel zijn drie differentiëlen te vergrendelen om er weer uit te komen.

Prijs

Wat is de Belgische prijs van de Ineos Grenadier Quartermaster in 2024?

De Ineos Grenadier Quartermaster wordt door Hedin Automotive verdeeld in België, maar de productie vindt plaats in Hambach, Frankrijk. De prijzen beginnen bij 78.272 euro. De beter uitgeruste Trailmaster- en Fieldmaster-versies hebben een vanafprijs van 87.708 euro. Sinds kort is de Britse pick-up ook verkrijgbaar met 2 zitplaatsen, maar daarvan zijn de prijzen nog niet bekend. Met andere woorden: de Ineos Grenadier Quartermaster is niet goedkoop… Maar aangezien het een licht bedrijfsvoertuig is op papier, heb je geen last van een hoge wegenbelasting - zolang je het gebruik ervan professioneel kan verantwoorden.

Verdict

De Ineos Grenadier Quartermaster is helaas niet de meest comfortabele, noch de meest praktische pick-up. Maar dat maakt al bij al niet zoveel uit. Gezien zijn prijs zal deze Britse terreinwagen niet ingezet worden door boswachters of landbouwers om door hun velden en bossen te rijden. Het is vooral een charmant en competent voertuig om mee op avontuur te gaan en te ‘overlanden’! En dat lijkt Ineos goed begrepen te hebben, met tal van accessoires in de catalogus om de pick-up te personaliseren. En ook al waagt hij niet zo vaak buiten de gebaande paden en zal je hem vooral op het asfalt terugvinden, is hij zo charmant en karaktervol dat je het hem (bijna) allemaal vergeeft!

Advertentie
Advertentie