In juli 2023, ongeveer een jaar na de voorstelling van de Grenadier, onthulde Ineos de Quartermaster-versie van het model. Dat is simpelweg een pick-up gebaseerd op de intussen al beroemd geworden terreinwagen, vooral dankzij het bijzondere verhaal rond de creatie van het nieuwe merk. Maar waarmee onderscheidt de versie met laadbak zich van het model dat al vooral bedoeld is voor professionals?
Design Ineos Grenadier
Charme en karakter in overvloed!
De Quartermaster is nog eens 54,5 cm langer dan de Ineos Grenadier Station Wagon, waarmee het een serieus beestje wordt. Met een lengte van 5,44 m, een breedte van 1,943 m en een hoogte van 2,019 m valt hij beslist op in het straatbeeld! En in parkings, waar je meer dan eens rechtsomkeer zal moeten maken vanwege zijn forse breedte én hoogte. Het rechthoekige design is echter onveranderd gebleven en oogt nog steeds even sympathiek als bij de gesloten versie. Hij heeft dus dezelfde ronde koplampen, zichtbare scharnieren en kan zelfs worden uitgerust met dezelfde ‘safari’-dakramen. Het verschil zit hem aan de achterkant, waar de dubbele deuren van de koffer hebben plaatsgemaakt voor een lange en brede laadbak op de Quartermaster. Er is wel nog plek voor een reservewiel. De Ineos Grenadier Quartermaster zit dus boordevol charme, misschien niet zoveel als de Station Wagon, maar hij spreekt wel meer aan dan een Ford Ranger of een Volkswagen Amarok.
Het interieur is eveneens bekend terrein, want het dashboard, het tweespaaks stuurwiel en het instrumentarium van de Quartermaster zijn eveneens identiek aan die van de Station Wagon. Je krijgt dus heel wat harde plastics die niet erg hoogwaardig aanvoelen, maar wel een zekere stevigheid uitstralen. De afwerking is trouwens onberispelijk. Al vanaf de eerste meters merk je dat er niets rammelt, en zelfs niet zal beginnen te rammelen in de toekomst, ongeacht de leeftijd of de kilometerstand van de Ineos Grenadier Quartermaster. Je moet zelfs niet in beweging zijn om je aan boord van een echt bijzonder voertuig te voelen.
Beleving Ineos Grenadier
Een enkel centraal scherm…
Net als zijn kleine broer beschikt de Ineos Grenadier Quartermaster enkel over één centraal aanraakscherm van 12,3 inch. Op de linkerkant van het scherm zie je alle rijinformatie, inclusief de snelheid. Gelukkig went het snel, net als aan boord van een Tesla Model 3 of Y. Het infotainmentsysteem is (te?) eenvoudig en gemakkelijk te leren, maar het zou iets gemakkelijker mogen zijn in gebruik. Het is namelijk niet het snelste systeem in zijn genre, en sommige toetsen zijn wat te klein om al rijdend te vinden. Het systeem kan wel verbinden met Android Auto en Apple CarPlay en kan zelfs via een grote draaiknop op de middenconsole bediend worden - twee belangrijke troeven. Het kleine paneel achter het stuur bestaat enkel uit lampjes, waarvan het merendeel bedoeld is om de bestuurder te waarschuwen bij problemen. Je mag dus hopen dat alle lichtjes uit blijven.
… maar knoppen van onder tot boven!
Het interieur van de Ineos Grenadier Quartermaster heeft maar één display, maar is wel bezaaid met tientallen knoppen. Er zijn er zelfs op het plafond te vinden! Zoals je zou verwachten in een dergelijk voertuig, en in tegenstelling tot de interface van het aanraakscherm, zijn alle knoppen voldoende groot om ze ook met handschoenen te kunnen bedienen. Ze zijn zelfs waterdicht (IP54)! Een deel van de knoppen is bedoeld voor de klimaatcontrole, wat goed nieuws is, terwijl die op het plafond vooral bedoeld zijn voor de terreinfuncties en dus minder vaak nodig zijn bij dagelijks gebruik. Maar ze dragen wel bij tot de charme van deze pick-up!
Grote laadbak, acceptabele achterbank
De Quartermaster rust op een 30,5 cm langere wielbasis dan de Ineos Grenadier Station Wagon, maar al die extra centimeters komen helaas niet ten goede van de passagiers achterin. Het ontbreekt niet meteen aan plek op de achterbank, met voldoende beenruimte voor twee volwassenen, maar door de nogal rechte zithouding is het geen aangename plek voor lange ritten. De centrale zitplaats is zelfs bijna onbruikbaar door de gigantische transmissietunnel.
Achteraan is er tenslotte geen koffer, maar wel een grote laadbak van 1,564 m lang en 1,137 m breed ter hoogte van de wielkasten - net breed genoeg voor een Europallet. De Ineos Grenadier Quartermaster kan ook een geremde aanhangwagen tot 3,5 ton trekken, terwijl de laadbak een nuttig laadvermogen van 760 kg heeft met de dieselmotor en zelfs 835 kg met de benzinemotor!