In juni overhandigde premier Alexander De Croo aan de directie van de fabriek van Audi Brussels een intentieverklaring die de Duitse autobouwer moest overtuigen om in België te blijven. Maar die levert blijkbaar niet het beoogde resultaat op. Dinsdag in de vooravond kondigde het merk met de vier ringen immers zijn intentie aan om de fabriek in Vorst te herstructureren, met als reden een vroeger dan gepland einde van de productie van de Q8 e-tron die er geassembleerd wordt.
Een beslissing die de autobouwer verdedigt met een wereldwijde daling van het aantal bestellingen voor elektrische voertuigen uit het topgamma. Conform de Belgische wetgeving wordt een informatie- en consultatieprocedure opgestart. Audi zegt dat het in dialoog is met de sociale partners “om te praten over oplossingen voor de werknemers en de site”. Het benadrukt ook dat “dit ook kan leiden tot het stopzetten van de activiteiten als er geen alternatieven kunnen worden gevonden”.
Voor de werknemers op de site slaat het nieuws ongetwijfeld in als een bom. Niet minder dan 1.410 werknemers zouden eind oktober al hun job kunnen verliezen, meer dan 1.000 arbeiders en een honderdtal bedienden. De productie die voor dit jaar voorzien is, zou niet hoger dan 25.000 stuks uitkomen. Volgend jaar zouden er nog 6.000 exemplaren van de Q8 e-tron van de band rollen. Maar “vanaf 2026 zijn er geen vooruitzichten meer,” legt ACV-afgevaardigde Ronny Liedts uit. De toekomst van Audi Brussels was al een tijdje onzeker en een herstructurering zat eraan te komen. “Gisteren en vandaag werden voertuigen weggehaald op de site. Waarschijnlijk om te vermijden dat het een oorlogsbuit zou worden,” zegt Liedts ook nog. De vakbonden sluiten eventuele acties op het terrein de komende weken niet uit.