De zag 911 het levenslicht in 1963 en is dus de zestig voorbij. Maar de mythe is nog steeds springlevend… De huidige generatie (de 8ste, met modelcode 992) kwam in 2019 op de markt en krijgt nu een facelift (992.2) om hem fris te houden tot 2027, wanneer een gloednieuwe 911 op de markt zal komen. De grootste evolutie van deze opfrisbeurt is de komst van een hybride aandrijflijn voor de GTS. De Carrera basisversie krijgt geen hybride, maar de opgefriste Turbo-uitvoeringen die er komen, zou die eer wel te beurt vallen. Officieel wilden de ingenieurs nog niets bevestigen, maar de glimlach om hun lippen sprak boekdelen… In afwachting nemen we je mee aan boord van de eerste varianten van de ‘992.2’: de (niet-geëlektrificeerd) Carrera en de (hybride) GTS.
Design Porsche undefined
Tijdloze look
Voor deze facelift deden de designers geen afbreuk aan de mythische look van de 911: hij behoudt zijn rondingen die nog wat versterkt worden met bolle lichtunits. Onder de wijzigingen spotten we voornamelijk een licht herziene voorsteven met standaard LED matrix koplampen. De GTS krijgt daarnaast actieve verticale koelvinnen en hij behoudt zijn wielen met centrale moer.
Beleving Porsche undefined
Het digitale tijdperk binnenin
De facelift brengt ook een volledig digitale en personaliseerbare instrumentencluster met een afmeting van 12,6 duim. Je krijgt daarbij de keuze uit zeven verschillende weergavemodi. En wees gerust, je kan nog altijd kiezen voor een grote toerenteller met naald recht voor je neus. Het 10,9 duim grote aanraakscherm toont een up-to-date multimediasysteem, met draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Apps als Spotify en Apple Music kunnen nu op het centrale scherm geïnstalleerd worden zonder daarvoor je smartphone te moeten aansluiten. En voor het eerst is ook videostreaming beschikbaar (via de app Screenhits), maar enkel bij stilstand. Zoals steeds bij Porsche is de afwerking verzorgd.
Zetels achterin optioneel… gratis
De 911 is altijd al één van de weinig sportwagens geweest met zitplaatsen achterin, ook al waren die altijd piepklein… Die noodzitjes zijn voortaan optioneel, maar zonder dat je er extra voor moet betalen. Het doel van Porsche is dus niet om de winstmarge op te krikken, maar wel om de gewichtstoename te beperken. Bovenop de 50 extra kilo’s van het hybride systeem moet je dus nog eens 10 kilo toevoegen als je gaat voor de zitjes achterin. Het totaalgewicht komt daarmee op 1.680 kilo (volgens de CE-norm) voor de nieuwe GTS, tegen 1.595 voor de niet-geëlektrificeerde Carrera.