Na de Mustang Mach-E en de Explorer is het nu de beurt aan een ander Ford-icoon om te vernieuwen en uit zijn assen te herrijzen: de Capri! En net als de Puma in 2019 is ook deze legendarische coupé voortaan een SUV.

38 jaar nadat hij uit de catalogus verdween, laat Ford eindelijk de naam ‘Capri herleven! Jammer genoeg voor de liefhebbers van coupés uit de jaren ‘70 en ‘80 reïncarneert het model in de vorm van een elektrische SUV coupé… Maar toch moeten we toegeven dat de designers van het merk goed werk geleverd hebben en erin slaagden om verschillende herkenbare trekken van de drie vorige generaties terug te laten komen. Denk maar aan de dubbele lichtsignatuur met daartussen een zwarte band en de ‘C’ die gevormd wordt door de ruiten achteraan, of nog de ‘Vivid Yellow’ lanceringskleur!

Capri, een meer dynamische Ford Explorer… en ook praktischer?

Binnenin hadden de designers dan weer niet veel werk, want de Capri krijgt bijna dezelfde look als die van zijn neef, de Explorer. En dat is eerder goed nieuws. Het betekent immers dat je ook hier het uitstekende verticale scherm met een afmeting van 14,6 duim terugvindt dat met de hand gekanteld kan worden over een hoek van meer dan 30 graden, en ook het infotainmentsysteem dat tegelijkertijd personaliseerbaar en makkelijk te gebruiken is. Maar ook dat de Capri voorzien is van dezelfde praktische ‘Private Locker’ en de 17 liter grote centrale ‘MegaConsole’ van de Explorer. De Ford Capri is 16 cm lager dan die laatste, en meet 4.635 meter in de lengte. Dat zorgt ook voor een grotere koffer, met een volume van 572 tot 1.510 liter.

Tot 627 km WLTP-rijbereik…

De Ford Capri, die op hetzelfde MEB-onderstel staat als de Explorer, maar ook als de Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq en Audi Q4 e-tron, bestaat in drie verschillende uitvoeringen. De RWD Extended Range beschikt over een 210 kW (286 pk) sterke elektromotor met een koppel van 545 Nm die losgelaten worden op de achtertrein voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden. Dankzij een batterij van 77 kWh komt hij volgens de WLTP-cyclus tot 627 km ver, terwijl zijn maximale laadvermogen van 135 kW ervoor zorgt dat de batterij van 10 tot 80 % kan opgeladen worden in 28 minuten.

… of 250 kW (340 pk) en 679 Nm voor een 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden

De Ford Capri AWD Extended Range beschikt dan weer over twee elektromotoren, goed voor een totaalvermogen van 250 kW (340 pk) en een koppel van 679 Nm. Hij gaat in 5,3 tellen van 0 naar 100 km/u en biedt een maximaal rijbereik van 592 km dankzij een batterij met een capaciteit van 79 kWh. Opladen van 10 tot 80 % kan in 26 minuten aan een vermogen tot 185 kW. De topsnelheid van beide varianten is begrensd op 180 km/u. Tenslotte komt er nog een basisversie met een motor van 125 kW (170 pk) en een batterij van 52 kWh in de herfst van 2024 op de markt.

Twee afwerkingsniveaus, maar welke prijs?

Net zoals bij de Explorer belooft de configurator van de Ford Capri eenvoudig te zijn, met slechts twee afwerkingsniveaus: Capri en Capri Premium. De ‘basisversie’ van de elektrische SUV coupé beschikt al over een stevige standaarduitrusting, met onder andere 19 duim grote velgen, Apple CarPlay en Android Auto, maar ook verwarmde zetels en een verwarmd stuur. Een warmtepomp is steeds optioneel. De Ford Capri Standard Range RWD zal later beschikbaar zijn, vanaf de herfst van 2024, aan een prijs vanaf € 47.450. De Extended Range RWD en AWD zijn dat nu al, aan respectievelijk € 51.450 en € 63.450. Voor de 'Premium' uitvoering betaal je € 3.700 extra.