De RS4 Avant en RS5 beschikken al een tijdje over hun opzwepende V6 met 450 pk en 600 Nm voor klanten die op zoek zijn naar een dagelijks ‘bruikbare’ sportieve wagen. Voor ze de fakkel doorgeven aan een nieuwe generatie, en om niet op achterstand te geraken in vergelijking met recentere concurrenten, biedt Audi nu de mogelijkheid om te kiezen voor Competition en Competition Plus packs om hun spierballen te laten rollen.
Expressiever stemgeluid…
Aan het vermogen van de motor wordt niet geraakt. In plaats daarvan zijn de RS 4 Avant en RS 5 expressiever en strakker gemaakt. Naast specifieke exterieur- en interieurdetails krijgen de modellen met het Competition-pack een nieuw actief uitlaatsysteem (met matzwarte eindstukken) en worden enkele geluiddempende materialen verwijderd. Audi belooft een expressiever motorgeluid en tegelijkertijd een gewichtsbesparing van 8 kg.
... en instelbare ophanging
Met het Competition Plus-pack krijgen de RS 4 Avant en RS 5 ook een speciale instelbare ophanging. Standaard zijn ze met 10 mm verlaagd ten opzichte van de gewone RS. Maar klanten kunnen de ophanging handmatig nog eens 10 mm verlagen als ze dat willen. Bovendien kunnen ervaren bestuurders de andere instellingen van deze 'RS sport suspension pro' dempers aanpassen om het rijgedrag van de auto aan hun voorkeuren aan te passen (zoals bijvoorbeeld ook het geval was met de gelimiteerde ST Edition van de Fiesta ST die we vorig jaar op het testcircuit van Lommel konden ontdekken).
Bovendien hebben de RS 4 Avant en RS 5 met het Competition Plus pakket een gewijzigde stuurverhouding (1:13.1) en een opnieuw gekalibreerd quattro sportdifferentieel om meer 'fun' te bieden, met meer driftmogelijkheden, vooral in de Dynamic modus.
Interesse? In België wordt het RS Competition Pack aangeboden aan € 8.550. Reken op € 12.600 voor het RS Competition Plus Pack. Een optie die je volgens je eigen voorkeuren kan kiezen… en die bovenop de € 90.480 of € 93.790 van een ‘standaard RS4 Avant of RS5 komt.