In de context van zijn Beyond100-elektrificatiestrategie gaat Bentley stapsgewijs de verbrandingsmotor helemaal uitfaseren. Tegen het begin van het volgende decennium zou elke Bentley volledig elektrisch rijden. Aan die strategie bezwijkt nu dus ook de iconische 6.0 W12 biturbo van de Volkswagen-groep. Hij verdwijnt definitief, na voor het eerst te zijn gebruikt onder de kap van de Bentley Continental GT in 2002.
Laatste kansen...
Bentley bevestigt dat de productie van deze legendarische motor stopt vanaf april 2024. Rekening houdend met de fabricagetijden en de al lopende bestellingen, blijven er volgens de Engelse autobouwer “maar heel weinig kansen meer over om nog een W12 te bestellen”. Snel zijn is dus de boodschap voor de liefhebbers die zichzelf nog een laatste keer dit mechanische juweel cadeau willen doen...
750 pk / 1.000 Nm
Bentley is nu ook weer niet van plan om zijn historische motor na 100.000 geproduceerde stuks zomaar te laten verdwijnen. Het merk wil er nog een laatste versie van maken, die meteen ook de krachtigste ooit zal worden. 18 stuks van de toekomstige Bentley Batur (allemaal al verkocht...) zullen daarvan kunnen genieten. Bentley had oorspronkelijk een vermogen van 740 pk naar voren geschoven, maar intussen weten we dat de W12 in die ultieme versie zal pronken met 750 pk en 1.000 Nm.