De 1.2 PureTech-benzinemotor van Stellantis werd in 2012 gelanceerd en heeft verschillende prijzen gewonnen voor zijn zuinigheid en zijn prestaties. Hij werd bijvoorbeeld uitgeroepen tot motor van het jaar binnen zijn categorie in 2015 en 2018. Maar een krachtige motor is niet per se het toonbeeld van betrouwbaarheid...
Sinds zijn lancering heeft deze motor, die te vinden is in modellen van Citroën, Peugeot, DS en Opel, te maken gehad met een zekere kwetsbaarheid. Bij het ontwerp kozen de Franse ingenieurs voor een distributieriem die gesmeerd wordt door de motorolie. Dit zorgt voor minder interne wrijving en daarmee ook een lager brandstofverbruik. Deze technische keuze lijdt echter tot een overmatig olieverbruik en een vroegtijdige slijtage van de distributieriem. Er moet dus elke 1.000 km olie worden bijgevuld om mechanische problemen en zelfs een kapotte motor te voorkomen!
Collectief front
Maar meer dan 15.000 getroffen klanten zijn vastberaden om dit niet zomaar te laten gebeuren. Ze willen allemaal dat Stellantis deze kwestie eindelijk serieus neemt. Ondanks een grote terugroepactie (recall) in 2020 en twee jaar later een voorzichtige erkenning van de twijfelachtige betrouwbaarheid van de motor door de autogroep, staat er op het moment van schrijven geen compensatieplan op de agenda. Een gebrek aan actie die niet wordt geduld door de duizenden benadeelden, die zich hebben verenigd in een specifieke Facebookgroep en die nu ook worden vertegenwoordigd door een gespecialiseerde advocaat.
Een teken dat de betrouwbaarheid van de originele 1.2 PureTech-benzinemotor inderdaad ondermaats is: de Frans-Italiaanse groep heeft nu de problematische distributieriem vervangen door een ketting in de nieuwe 1.2 PureTech hybrid, die onder meer onder de motorkap van de Citroën C5 AIrcross, Peugeot 3008 en Peugeot 5008 zit.