De i4 was BMW’s antwoord op de Tesla Model 3 en de Polestar 2, toch voor de prijs van het Amerikaanse model verschillende keren werd verlaagd. En prijsverlagingen, daar doen ze niet aan mee bij BMW. Daarmee zit de i4 momenteel in niemandsland, want Mercedes is nog niet klaar met zijn elektrische C-Klasse en ook op de elektrische Audi A4 e-tron is het nog even wachten. Voor 2024 heeft de BMW i4, samen met de 4 Reeks Gran Coupé waarop hij is gebaseerd, een facelift gekregen. Wat verandert er allemaal, en maken die veranderingen de i4 ook echt beter?
Design BMW i4
Adieu, Angel Eyes
De facelift van de BMW i4 is er eentje in de meest letterlijke zin van het woord, want vooral het uiterlijk van de vierdeurscoupé is op subtiele wijze gemoderniseerd. We beginnen bij de neus. Weg zijn de typische ‘Angel Eyes’ van BMW, en in de plaats een nieuwe, hoekige lichtsignatuur. Jammer, want zo gaat de herkenbaarheid van het merk een beetje verloren, maar moderner oogt het wel. De lichtblokken hebben ook nieuwe animaties gekregen om je te verwelkomen wanneer je de auto ontgrendelt. Verder bestaat de niergrille nu uit één visueel geheel en krijgt hij een nieuw patroon.
In profiel zijn er een paar nieuwe velgdesigns in 19 of 20 inch (standaard krijg je 17 inch). Ons testmodel stond op de nieuwe ‘bicolor’ 19-duimers met zes dubbele spaken, en we moeten toegeven: die zien er verdraaid knap uit! Er zijn ook twee nieuwe kleuren beschikbaar: Cape York-groen en Fire Red. Achteraan zitten de LED-lichten nu volledig achter rood glas in plaats van het tweekleurige design van vroeger. Als je voor de optionele laserlichten kiest, krijg je zelfs een bijzonder verfijnde lichtsignatuur die verwijst naar de M4 CSL.
Aan boord springen de wijzigingen vrij snel in het oog. Of beter gezegd: ze vallen meteen in de hand, want de BMW i4 2024 heeft een nieuw sportstuur met een platte bodem, dat we niet per se mooier vinden. Verder is het design van de luchtroosters iets gewijzigd en heeft de traditionele transmissiepook plaats moeten maken voor een klein hendeltje (optioneel uit kristalglas) dat exact hetzelfde functioneert, maar waaraan we toch even moesten wennen om het blindelings te kunnen vinden.
Beleving BMW i4
Klassieke ergonomie, gelukkig!
Kort door de bocht zou je de i4 2024 kunnen beschouwen als een BMW van de ‘vorige’ generatie waar het merk de nieuwste snufjes op heeft gemonteerd met deze facelift. En dat… is een goede zaak! Ten opzichte van de nieuwste modellen van het Duitse premiummerk behoudt de vernieuwde i4 namelijk zijn ouderwetse maar betere ergonomie. Zo krijg je nog steeds echte, duidelijk gemarkeerde knoppen op het stuur en op de middenconsole, volgens de lay-out die we al jaren gewend zijn van het merk.
Vergelijk het maar eens met het interieur van de nieuwe X3, 1 Reeks of 5 Reeks/i5, en je zal begrijpen wat we bedoelen. En die klassieke lay-out ziet er niet alleen duidelijker uit: om bijvoorbeeld de afstandsregeling van de adaptive cruise control in te stellen, moet je in de nieuwe modellen via het centrale display. Niet zo in de i4: met een simpele druk op de knop (of hem inhouden om de afstandsregeling uit te schakelen, handig!) is het zo gepiept.
De klimaatcontrole moet je wel via het scherm bedienen, maar gelukkig blijft de temperatuur permanent zichtbaar en ben je maar één sneltoets verwijderd van de zetel- en stuurverwarming. Het Curved Display (nu met OS 8.5) van de BMW i4 werkt verder snel, met duidelijke menu’s en een feilloze draadloze verbinding met Apple CarPlay/Android Auto. We missen wel ventilatie voor het draadloze oplaadvak voor je smartphone, want onze telefoon werd al snel warm onderweg. En ook iets meer entertainment-apps (Netflix, YouTube, …) zouden de pijn verzachten als je moet wachten aan de snellader.
Niet voor lange passagiers
Aangezien het hier om een facelift gaat, verandert er natuurlijk niets aan het ruimteaanbod in de BMW i4 2024. Hij is nog steeds 4,78 m lang, 1,85 m breed en 1,45 m hoog, met een wielbasis van 2,86 m. Vooraan zit je uitstekend, met standaard meegeleverde sportzetels die uitgebreid in te stellen zijn. Achteraan zitten langere volwassenen al gauw met hun knieën tegen de voorzetels en met hun hoofd tegen het dak, en ook onder de voorzetels is er niet veel plek voor je voeten. De koffer (470-1.290 liter) heeft een grote achterklep en biedt een diepe laadruimte, met nog een praktische dubbele bodem voor de laadkabels, maar in de hoogte is hij eerder beperkt. Een frunk is er niet. Tenslotte mag je tot 1.600 kilo slepen als je de elektrisch wegklapbare trekhaak bijbestelt.