Yeelen Möller

8 NOV 2024

Test: BMW i4 (2024), facelift zonder meerwaarde?

BMW’s elektrische zakenberline heeft een update gekregen die vooral een impact heeft op het uiterlijk, want de techniek verandert bijna niet. Is er dan wel voldoende reden om voor het nieuwe model te kiezen?

"De BMW i4 facelift ziet er moderner uit, is zuinig en rijdt goed, maar weet zich niet te onderscheiden van het oude model. Bovendien liggen de prijzen veel hoger dan bij de concurrentie."

De i4 was BMW’s antwoord op de Tesla Model 3 en de Polestar 2, toch voor de prijs van het Amerikaanse model verschillende keren werd verlaagd. En prijsverlagingen, daar doen ze niet aan mee bij BMW. Daarmee zit de i4 momenteel in niemandsland, want Mercedes is nog niet klaar met zijn elektrische C-Klasse en ook op de elektrische Audi A4 e-tron is het nog even wachten. Voor 2024 heeft de BMW i4, samen met de 4 Reeks Gran Coupé waarop hij is gebaseerd, een facelift gekregen. Wat verandert er allemaal, en maken die veranderingen de i4 ook echt beter?

Advertentie
Advertentie

Design

Adieu, Angel Eyes

De facelift van de BMW i4 is er eentje in de meest letterlijke zin van het woord, want vooral het uiterlijk van de vierdeurscoupé is op subtiele wijze gemoderniseerd. We beginnen bij de neus. Weg zijn de typische ‘Angel Eyes’ van BMW, en in de plaats een nieuwe, hoekige lichtsignatuur. Jammer, want zo gaat de herkenbaarheid van het merk een beetje verloren, maar moderner oogt het wel. De lichtblokken hebben ook nieuwe animaties gekregen om je te verwelkomen wanneer je de auto ontgrendelt. Verder bestaat de niergrille nu uit één visueel geheel en krijgt hij een nieuw patroon.

In profiel zijn er een paar nieuwe velgdesigns in 19 of 20 inch (standaard krijg je 17 inch). Ons testmodel stond op de nieuwe ‘bicolor’ 19-duimers met zes dubbele spaken, en we moeten toegeven: die zien er verdraaid knap uit! Er zijn ook twee nieuwe kleuren beschikbaar: Cape York-groen en Fire Red. Achteraan zitten de LED-lichten nu volledig achter rood glas in plaats van het tweekleurige design van vroeger. Als je voor de optionele laserlichten kiest, krijg je zelfs een bijzonder verfijnde lichtsignatuur die verwijst naar de M4 CSL.

Aan boord springen de wijzigingen vrij snel in het oog. Of beter gezegd: ze vallen meteen in de hand, want de BMW i4 2024 heeft een nieuw sportstuur met een platte bodem, dat we niet per se mooier vinden. Verder is het design van de luchtroosters iets gewijzigd en heeft de traditionele transmissiepook plaats moeten maken voor een klein hendeltje (optioneel uit kristalglas) dat exact hetzelfde functioneert, maar waaraan we toch even moesten wennen om het blindelings te kunnen vinden.

Beleving

Klassieke ergonomie, gelukkig!

Kort door de bocht zou je de i4 2024 kunnen beschouwen als een BMW van de ‘vorige’ generatie waar het merk de nieuwste snufjes op heeft gemonteerd met deze facelift. En dat… is een goede zaak! Ten opzichte van de nieuwste modellen van het Duitse premiummerk behoudt de vernieuwde i4 namelijk zijn ouderwetse maar betere ergonomie. Zo krijg je nog steeds echte, duidelijk gemarkeerde knoppen op het stuur en op de middenconsole, volgens de lay-out die we al jaren gewend zijn van het merk.

Vergelijk het maar eens met het interieur van de nieuwe X3, 1 Reeks of 5 Reeks/i5, en je zal begrijpen wat we bedoelen. En die klassieke lay-out ziet er niet alleen duidelijker uit: om bijvoorbeeld de afstandsregeling van de adaptive cruise control in te stellen, moet je in de nieuwe modellen via het centrale display. Niet zo in de i4: met een simpele druk op de knop (of hem inhouden om de afstandsregeling uit te schakelen, handig!) is het zo gepiept.

De klimaatcontrole moet je wel via het scherm bedienen, maar gelukkig blijft de temperatuur permanent zichtbaar en ben je maar één sneltoets verwijderd van de zetel- en stuurverwarming. Het Curved Display (nu met OS 8.5) van de BMW i4 werkt verder snel, met duidelijke menu’s en een feilloze draadloze verbinding met Apple CarPlay/Android Auto. We missen wel ventilatie voor het draadloze oplaadvak voor je smartphone, want onze telefoon werd al snel warm onderweg. En ook iets meer entertainment-apps (Netflix, YouTube, …) zouden de pijn verzachten als je moet wachten aan de snellader.

Niet voor lange passagiers

Aangezien het hier om een facelift gaat, verandert er natuurlijk niets aan het ruimteaanbod in de BMW i4 2024. Hij is nog steeds 4,78 m lang, 1,85 m breed en 1,45 m hoog, met een wielbasis van 2,86 m. Vooraan zit je uitstekend, met standaard meegeleverde sportzetels die uitgebreid in te stellen zijn. Achteraan zitten langere volwassenen al gauw met hun knieën tegen de voorzetels en met hun hoofd tegen het dak, en ook onder de voorzetels is er niet veel plek voor je voeten. De koffer (470-1.290 liter) heeft een grote achterklep en biedt een diepe laadruimte, met nog een praktische dubbele bodem voor de laadkabels, maar in de hoogte is hij eerder beperkt. Een frunk is er niet. Tenslotte mag je tot 1.600 kilo slepen als je de elektrisch wegklapbare trekhaak bijbestelt.

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Nieuwe versie met vierwielaandrijving

Het grootste nieuws op technisch vlak van de BMW i4 facelift bestaat uit een nieuwe xDrive40-motorisatie, die vierwielaandrijving toevoegt in het midden van het gamma. Deze versie heeft een gecombineerd vermogen van 295 kW (401 pk) en sprint van 0 tot 100 km/u in 5,1 seconden, voor een begrensde topsnelheid van 200 km/u. Daarmee komt hij boven de eDrive35 (210 kW/286 pk, achterwielaandrijving) en de eDrive40 (250 kW/340 pk, achterwielaandrijving) te staan, maar nog onder de M50 xDrive (400 kW/544 pk, vierwielaandrijving).

Aan de drie bestaande varianten verandert er trouwens geen sikkepit: de basisversie beschikt nog steeds over een batterij van 70,3 kWh (67,1 kWh bruikbaar), goed voor een WLTP-autonomie van maximaal 500 km. Alle andere motorisaties hebben een pakket van 83,9 kWh (81,3 kWh bruikbaar), met een maximale WLTP-range die schommelt tussen 522 km (M50 xDrive) en 600 km (eDrive40).

eDrive40 als gulden middenweg

Heb je geen nood aan vierwielaandrijving, dan zouden wij opteren voor de i4 eDrive40. Die biedt al zeer vlotte prestaties (0-100 km/u in 5,6 seconden) en haalt de grootste actieradius dankzij zijn combinatie van achterwielaandrijving en de grotere batterij. 600 km zal je enkel onder de meest ideale omstandigheden halen, maar tijdens onze testweek in frisse omstandigheden (+/- 10°C) haalden wij een gemiddeld verbruik van 18,5 kWh/100 km. Dat levert een autonomie op van 440 km in de praktijk, waarbij we vooral snelwegkilometers hebben gereden en niet zuinig zijn geweest op de verwarming.

Zeer goede daily, maar geen sportieveling

BMW belooft de “vertrouwde sportieve rijdynamiek” te hebben bewaard met de nieuwe i4, maar ondanks de stevige acceleraties kan de elektrische berline zijn 550 kg zware batterij (met een totaal wagengewicht van 2 tot 2,2 ton) niet doen vergeten - toch vergeleken met de klassieke 4 Reeks Gran Coupé of 3 Reeks. De voortrein is niet zo scherp als de modellen met verbrandingsmotor, en je voelt dat de banden het lastig krijgen als je het tempo opvoert. Ook het (te dikke) stuur biedt niets van feedback en is wat te licht bekrachtigd, zelfs in de sportstand.

Waar de i4 wel in uitblinkt, is in het malen van (snelweg)kilometers, met een uitstekende stabiliteit, een soepele demping, een beperkt verbruik dankzij zijn goede stroomlijn en een fluisterstille aandrijflijn, wat enkel bijdraagt aan het comfort. Alleen de frameloze zijruiten laten een beetje windgeruis door van de zijspiegels.

Prijs

Belgische prijs BMW i4 2024

De BMW i4 2024 is verkrijgbaar in België vanaf 59.000 euro voor de eDrive35. De eDrive40 kost vanaf 64.200 euro, de xDrive40 vanaf 68.150 euro en de sportieve i4 M50 xDrive kost minstens 79.750 euro. Ter vergelijking: de Tesla Model 3 heeft een prijsvork van 39.990 tot 58.490 euro, en de Polestar 2 kost 47.690 tot 63.690 euro. Bovendien kan je de prijs van de i4 nog tienduizenden euro’s opdrijven met opties. Een prijsverschil dat de Duitser niet meteen kan rechtvaardigen, op een wat hogere restwaarde na…

Verdict

De facelift van de BMW i4 heeft vooral een impact gehad op het uiterlijk, want op de nieuwe xDrive40-versie na, verandert er niets aan de techniek. En hoewel hij er moderner uitziet, zijn niet alle vernieuwingen (met name aan boord) een stap vooruit geweest. Bovendien zijn de prijzen nog steeds een pak hoger dan bij Tesla of Polestar. Is het dan niet slimmer om voor een recent tweedehands exemplaar te gaan?

Advertentie
Advertentie