Bij zijn overstap van coupé naar cabrio verliest de i8 niet enkel zijn dak maar ook zijn twee achterste zitplaatsen. Gelukkig blijft de gewichtstoename in vergelijking met de Coupé beperkt, want de constructeur spreekt van een verschil van slechts 60 kilo. Het openingsmechanisme van de kap werkt uiteraard volautomatisch en heeft slechts 15 seconden nodig, bij stilstand of rijdend tot 50 km/h. Het achterruitje dient ook als windnet. Slim gezien.
Nieuwe batterij
De Beier heeft verder een nieuwe batterij voorzien voor zijn sportieve hybride duo. De opslagcapaciteit daarvan groeit van 20 Ah naar 34 Ah. De elektromotor wint een flinke schep vermogen, want hij piekt nu op 143 pk, of 12 pk meer. De 1.5-turbodriecilinder op benzine wijzigt niet, waardoor het gecumuleerde vermogen uitkomt op 374 pk.
Fiscaal interessanter dan een Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid…
Het beste nieuws is echter dat het elektrische rijbereik is toegenomen tot 55 kilometer voor de Coupé en 53 kilometer voor de cabriolet. De hybride sturing is bovendien herwerkt om de elektromotor nog meer te benutten. Zo kan de i8 nu tot 105 km/h zuiver elektrisch rijden, tegenover 70 km/h voordien. Kers op de taart is dat de i8 door zijn beperkte gewicht en zijn sterkere batterij 100 procent fiscaal aftrekbaar is (98 procent voor de Roadster) volgens de toekomstige normen van onze regering.