De CLS rust op dezelfde basis als de E-Klasse en neemt er dus ook het hele technologische pakket en het interieur van over. De eigenaars van die berline zullen zich dus niet ontheemd voelen achter de twee schermen van 12,3 duim, waarbij het ene dient als instrumentenbord en het andere voor de multimedia. Beide laten zich bedienen via een aanraakvlak of met stemcontrole.

Comfort verzekerd

Mercedes biedt drie types ophanging aan: klassieke stalen veren, met adaptieve schokdempers of luchtveren. Om het comfort nog te vervolmaken, heeft deze Mercedes nog zes programma’s die inwerken op de klimaatregeling, de massagefunctie en de verwarming van de stoelen, het verwarmde stuurwiel en de muziek- en lichtsfeer.

Prestaties

Onder de motorkap biedt Mercedes aanvankelijk enkel zescilinders in lijn aan met een cilinderinhoud van drie liter. Daar zitten twee diesels bij: de 350d (286 pk en 600 Nm) en de 400d (340 pk en 700 Nm). Maar de benzinemotor is zonder twijfel de meest interessante: hij wordt gecombineerd met een boordnet van 48 Volt en een geïntegreerde alternator-starter. Aan het vermogen van 367 pk en het koppel van 500 Nm voegt die nog 22 pk en 250 Nm toe. Deze motorversie is op dit moment de meest sportieve en laat de CLS van 0 naar 100 km/h optrekken in 4,8 seconden. Al moet de CLS 400d daar maar twee tienden van een seconde op toegeven. Weet tot slot nog dat al deze motoren standaard worden gecombineerd met een negentrapsautomaat en 4Matic-vierwielaandrijving.

Veiligheid

De rijhulpsystemen zijn overgenomen van de E-Klasse. Dat betekent dat de CLS quasi zelfstandig rijdt in files, dat hij autonoom een inhaalmanoeuver kan plannen (naargelang van het land) en dat hij zijn snelheid kan aanpassen bij het naderen van een bocht of een kruispunt. Tot slot belooft de constructeur met de ster nog dat zijn Multibeam LED-koplampen met de grootlichten aan een bereik hebben van 650 meter. Zet je zonnebril al maar op…