Naast de nieuwe Z4 M, zal de roadster voor 2006 ook aangepast worden met nieuwe motoren en een verlaagde vering. De facelift die hiermee gepaard gaat is uiterst discreet met nieuwe mistlampen vooraan en achteraan en kleine aanpassingen aan het koetswerk.
Van de 3
De motoren met 4 en 6 cilinders van de roadster BMW Z4 behalen de prestaties niet van de Z4 M, wat niet wegneemt dat ze toch heel wat punch hebben. De nieuwe 3.0 zes cilinder van de BMW Z4 3.0si, overgenomen van de 3 reeks, vertoont een hoge vermogensverhouding ten opzichte van de inhoud en zijn gewicht. Deze motor levert 265 pk (195kW) bij 6600 tr/min. Hij kan tot een maximum regime van 7000 tr/min gaan. Dit motorblok beschikt over een maximum koppel van 315 Nm tussen 2500 en 4000 tr/min. Volgens BMW levert deze krachtbron, ten opzichte van de vorige, “sportiviteit, spontaniteit, en een indrukwekkende sonoriteit wanneer er plankgas gegeven wordt”. Zo kan de roadster Z4 3.0si in 5,7 seconden van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is beperkt tot 250 km/u.
2 maal 2,5
Twee motoren met een cilinderinhoud van 2.5 liter worden aan het zes cilinder gamma toegevoegd. De Z4 2.5si kan rekenen op 160 kW (218 pk) en een maximum koppel van 250 Nm tussen 2750 en 4250 tr/min. 0 tot 100 km/u lukt in 6,5 seconden. De topsnelheid komt uit op 240 km/u. In een andere versie met een 2.5 motor is er de Z4 2.5i met een vermogen van 130 kW (177 pk) en een maximaal koppel van 230 Nm. Dit model heeft 7,1 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te geraken. Topsnelheid is 229 km/u. Tegelijk wijst deze 2.5i de vorige 2.2i de deur, vermits hij deze laatste vervangt. Alle, in lijn geplaatste, zes cilinders zijn uitgerust met uit aluminium en magnesium bestaande carter, Valvetronic variabele distributie, dubbele Vanos nokkenassen en vier kleppen per cilinder.
Ook 4 cilinders
De roadster BMW Z4 2.0i vervolledigt het gamma. Hij biedt 110 kW (150pk) aan bij 6200 tr/min en een maximaal koppel van 200 Nm bij 3600 tr/min. De vier cilinder laat een spurt tot 100 km/u toe in 8,2 seconden en 220 km/u wat de topsnelheid betreft. Ook deze motor heeft recht op de Valvetronic en dubbele Vanos. Tevens doet hij beroep op het DISA admissie systeem.
Zes versnellingen voor alle modellen
Alle BMW Z4 roadsters van het jaar 2006 zijn uitgerust met een zesvoudige handgeschakelde versnellingsbak. Deze versnellingsbak karakteriseert zich, volgens BMW, door meer aangepaste verdeling van de versnellingen en een belangrijke totale overbrengingsverhouding tussen de kleinste en grootste versnelling. De amateurs van automatisch geschakelde versnellingsbakken kunnen kiezen voor de nieuwe “Sport” automaat. Deze wordt met shiftpaddles voorzien en is beschikbaar op de roadsters Z4 3.0si en 2.5si. Ook deze versnellingsbak werd aangepast om het sportieve karakter van de auto nog meer te benadrukken. Wie het nog sportiever wil maken kan ook nog eens opteren voor en 15 mm verlaagde uitvoering.
Vier sterren
Tot slot, tijdens de EuroNCAP testen werd de Z4 bekroond met een goed resultaat voor een cabrio tweezitter. Deze BMW kreeg vier sterren op vijf. Als we deze cijfers verder analyseren kreeg de roadster Z4 15,64 punten op 16 bij de test voor frontale aanrijdingen, en 16 op 16 op de test van de zijdelingse aanrijdingen. Dit resultaat leverde hem trouwens de “EuroNCAP Best In Class Award” op.
Bron : BMW
Ontdek meer inzichten
BMW