De EU heeft aangekondigd vanaf juli 2024 aanzienlijke extra douanerechten te willen heffen op elektrische wagens die in China worden geproduceerd. Deze heffingen zullen niet alleen gelden voor de Chinese merken, maar ook voor alle constructeurs die hun elektrische modellen produceren in China.
Waar gaat het om?
De Europese Commissie heeft officieel een onderzoek gestart om vast te stellen of China zijn nationale merken financieel steunt (in het bijzonder door ze tegen voordelige prijzen de noodzakelijke grondstoffen te leveren om batterijen te produceren) met als doel hun elektrische modellen te exporteren. Nu de Verenigde Staten ervoor hebben gekozen om tot 102,5% douanerechten te heffen op in China geproduceerde elektrische wagens, is Europa nu de grootste afzetmarkt geworden voor de Chinese merken.
Het resultaat: Europa heeft ook aangekondigd extra douanerechten te willen heffen op elektrische wagens die in China worden geproduceerd. Deze invoerheffingen, die momenteel 10% bedragen, zouden worden verhoogd met een variabel percentage afhankelijk van de mate waarin de Chinese merken meewerken aan het onderzoek van de Europese Commissie en het niveau van de vermoedelijke steun van de Chinese staat aan die merken. Concreet is deze extra heffing, bovenop de huidige 10%, vastgesteld op 17,4% voor bijvoorbeeld BYD. Maar het neemt toe tot 20% voor Geely, de groep die onder andere Volvo en Lotus in zijn portefeuille heeft. De hoogste heffing bedraagt 38,1%, die bijvoorbeeld voor SAIC wordt toegepast, het moederhuis van onder meer MG en Maxus. Voor de andere constructeurs zou het gemiddelde ongeveer 21% bedragen.
Garanties vanaf 5 juli
Zoals je je kan inbeelden, is deze aankondiging niet in de smaak gevallen in Peking. Er worden over de hele lijn vergeldingsmaatregelen voorbereid op Europese producten, waaronder sterke drank, vlees, zuivelproducten of nog een belasting op wagens met een grote verbrandingsmotor. De Duitse luxemodellen met hoge marges zouden dus middenin het vizier liggen. Voorlopig zijn er nog besprekingen gaande tussen China en de Europese autoriteiten. Maar als er geen akkoord wordt bereikt, wordt verwacht dat deze extra invoerrechten vanaf 5 juli zullen worden toegepast. In eerste instantie zouden ze bestaan in de vorm van een garantie, die vervolgens effectief wordt geheven als deze aanvullende invoerheffingen officieel worden goedgekeurd na een nieuwe Europese stemronde in november.
Welke impact op de prijs van Chinese modellen?
Als deze extra douanerechten worden toegevoegd aan de huidige heffing van 10%, welke impact heeft dat dan op de prijzen van de Chinese elektrische wagens die in Europa worden verkocht? Eerst en vooral moeten we het onderscheid maken tussen Chinese modellen die in China worden geproduceerd, en de (zeldzame) Chinese modellen die in Europa worden gebouwd. De Chinese Chery-groep gaat bijvoorbeeld de productie van zijn elektrische Omoda 5 in de oude Nissan-site in Barcelona, Spanje, lanceren. BYD is ook van plan om een fabriek in Hongarije te openen.
Daarnaast zouden de Chinese constructeurs kunnen snijden in hun marges om een deel van deze meerkost van de douanerechten te compenseren voor de Europese klanten. Toch lijkt een prijsstijging voor klanten moeilijk te vermijden. Neem bijvoorbeeld de MG4. De online configurator geeft hierbij reeds aan dat "De vermelde prijs is gegarandeerd op stockvoertuigen. Op andere voertuigen kan de prijs variëren door de verwachte verhoging van de invoerrechten." De huidige adviesprijs voor de MG4 is 32.285 euro met 10% invoerrechten. Als dit tarief stijgt naar een totaal van 48,1%, zou de basisprijs van de MG4 in theorie meer dan 43.000 euro kunnen bedragen.
Een ander voorbeeld van bij BYD: de berline Seal wordt momenteel aangeboden vanaf 46.990 euro. Als je daar de voorgestelde 17,4% aan toevoegt, bovenop de 10% die reeds wordt geheven, dan zou zijn vanafprijs in theorie rond de 55.000 euro moeten bedragen vanaf juli.
En de andere modellen die in China worden gebouwd?
Het zijn niet enkel de Chinese merken die worden geraakt door deze maatregel. Tesla bouwt bijvoorbeeld zijn Model 3 in Shanghai en kondigt duidelijk een waarschijnlijke prijsstijging aan in zijn Belgische configurator: "De prijs van Model 3 zal waarschijnlijk per 1 juli 2024 stijgen als gevolg van te verwachten invoerrechten." Ook hier, als we 21% extra invoerrechten toevoegen aan de huidige 10%, zou de basisprijs van 41.970 euro naar bijna 50.000 euro kunnen stijgen.
Nog een voorbeeld: de Volvo EX30 (in afwachting van zijn Belgische productie gepland voor 2025) zou zijn basisprijs zien toenemen van 40.590 euro naar meer dan 47.000 euro met de 20% extra invoerheffingen die staan gepland voor de merken van de Geely-groep.
Diezelfde prijsstijgingen zouden ook kunnen worden toegepast op heel wat andere modellen met Europese badges waarvan we ons niet altijd bewust zijn dat ze in China worden geproduceerd. Denk maar aan de BMW iX3, de Dacia Spring of de nieuwe Mini Cooper of Aceman, de Cupra Tavascan, de Lotus Eletre, de Polestar 2 en de Smart #1 en #3 om maar enkele voorbeelden te noemen. Er zijn ook enkele Japanse modellen, zoals de Honda e:Ny1. Ook heel wat Europese merken zullen dus pleiten tegen deze extra Europese invoerheffingen...