Nu software steeds belangrijker wordt in nieuwe auto’s, kan een probleem met die software ook een steeds grotere impact hebben op de lancering van een nieuw model. Vraag maar aan de Volkswagen-groep, dat de elektrische Porsche Macan en de Audi Q6 e-tron moest uitstellen vanwege problemen bij de softwaredivisie Cariad. En ook een van de grootste redenen voor het faillissement van Fisker was de gebrekkige software van de Ocean. Nu is het Stellantis dat lijkt te worstelen met de software van een nieuw, maar nochtans vrij eenvoudig, model.

Advertentie
Advertentie

De Citroën ë-C3, het eerste écht betaalbare elektrische model van Stellantis met een vanafprijs van 23.300 euro voor de versie met de ‘grotere’ batterij, werd afgelopen oktober voorgesteld en moest eigenlijk al ergens in het tweede kwartaal van dit jaar (dus tussen april en juni 2024) geleverd worden bij de eerste klanten. En aangezien onze kalender al augustus aangeeft, is dat duidelijk niet gelukt.

Wachten tot september

Wat blijkt: Citroën zou problemen hebben met de software van het model. De constructeur communiceert dit niet zelf, maar volgens de bronnen van persbureau Bloomberg zijn er fouten naar boven gekomen bij de finale controles van de software. De leveringen van de ë-C3 zijn nu uitgesteld tot na de zomervakantie, vermoedelijk dus rond september. Of dit ook een impact heeft op de gerelateerde modellen van Fiat (Grande Panda) en Opel (Frontera), is nog niet duidelijk.

Stellantis blijft met moeilijkheden kampen

Het is de nieuwste in een reeks tegenslagen waar Stellantis de laatste maanden mee te kampen heeft. Zo vielen de resultaten van het bedrijf in de eerste helft van 2024 al tegen, met een daling van 48% van de winst ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Als deze negatieve trend zich voortzet, heeft CEO Carlos Tavares al gewaarschuwd voor de sluiting van de verlieslatende merken, te weten Maserati, DS en mogelijks Lancia.