Visionair en briljant marketeer André Citroën heeft zijn merk nooit willen beperken tot saaie alledaagsheid. Onder zijn leiding ontwikkelde Citroën een echte dynamiek van lef en innovatie! Het hoogtepunt daarvan was de Traction Avant, een auto die hij helaas niet meer in zijn definitieve vorm heeft mogen meemaken; hij overleed kort voordat de productie begon. Deze baanbrekende auto effende het pad voor twee andere iconische modellen: de 2 CV, een meesterwerk van eenvoud, en de DS, waarvan de technologie in 1955 buitenaards leek! Naast deze drie legendarische modellen hebben we nog een zwak voor twee andere Citroëns… Nieuwsgierig? Lees verder!

Advertentie
Advertentie

1. Traction Cabriolet 15/6

Zelfdragende carrosserie. Voorwielaandrijving (waar de naam van het model naar verwijst). Tandheugelbesturing. Hydraulische remmen. Al deze technologieën, die nog steeds op moderne auto's worden toegepast, zaten al in de Traction Avant. Citroën heeft ze niet uitgevonden, maar wel allemaal samengebracht in één auto! En het was niet eens een luxeauto, maar een gezinswagen! Onze favoriet? De topversie, als we de mythische 22 buiten beschouwing laten: de cabriolet 15/6. Met een adembenemend design, een krachtige 6-cilindermotor, een vooruitstrevend onderstel, maar helaas ook een extreem zeldzame verschijning. Slechts een handvol exemplaren werd ooit gebouwd.

Advertentie
Advertentie

2. 2 CV Sahara

De 2 CV behoeft geen introductie; het was een auto die Frankrijk letterlijk opnieuw op de been hielp. Onze favoriete versie? De Sahara, simpelweg de meest waanzinnige van allemaal! Citroën transformeerde deze kleine voorwielaangedreven auto tot een 4x4 door simpelweg een tweede motor op de achteras te monteren! De Sahara was niet alleen veel krachtiger, maar ook… luidruchtiger dan de andere 2 CV's uit die tijd. Bovendien bleek hij een echte terreinbeul! Dit geniale idee op vier wielen is vandaag de dag echter een verzamelobject waarvoor absurde bedragen worden betaald.

3. DS 19

De DS vertegenwoordigt Citroën op zijn absolute hoogtepunt. Met zijn hydraulisch "brein" en futuristische vorm leek de auto bij zijn introductie in 1955 meer op een vliegende schotel dan op een gezinswagen! Als je dan toch voor een DS kiest, waarom niet meteen voor de topversie? De 23 IE Pallas, met elektronische injectie, meedraaiende koplampen, prachtig lederen interieur en een 2,3 liter-benzinemotor. Een waar paleis op wielen! Toch blijven wij een zwak houden voor de pure en retro uitstraling van de allereerste DS-modellen.

Advertentie
Advertentie

4. SM

De sublieme DS had uiteindelijk slechts één groot zwak punt: zijn motor. Een simpele, ingetogen 4-cilinder die niet helemaal paste bij de technologische pracht van de rest van de auto. Om tegemoet te komen aan de wens van veel Franse leiders die droomden van een "Super DS" met een waardige motor, ontwikkelde Citroën de SM, wat staat voor "Sport Maserati"! Dankzij de overname van het Italiaanse merk Maserati creëerde Citroën een coupé met het geavanceerde onderstel en ophanging van de DS, maar dan aangedreven door een Maserati V6! Het resultaat? Een van de meest opvallende GT's van zijn tijd, maar een die helaas werd gelanceerd in het midden de oliecrisis. Hoewel de haastig ontwikkelde V6 aanvankelijk problemen kende, weten specialisten deze motor tegenwoordig betrouwbaar te maken.

Advertentie
Advertentie

5. AX Sport

Ruim voordat Sébastien Loeb en Citroën triomf na triomf behaalden in het rallykampioenschap, deed het merk al enkele pogingen in de autosport. Citroën, dat traditioneel meer gericht was op comfort dan op sportiviteit, waagde zich echter bijna nooit aan het ontwikkelen van racegerichte modellen. Een uitzondering daarop is de AX Sport, het zustermodel van de Peugeot 205 Rallye. Deze auto bood een strak onderstel, een ongekend laag gewicht (715 kg) en een 1,3 liter-motor die dankzij dubbele dubbele carburateurs pittig presteerde. Met een hemelse soundtrack klom de motor tot 7.000 toeren per minuut en bracht hij de auto in een waanzinnig ritme door bochten. Een echte hielenbijter!