De Peugeot 308, een naam die sinds 2007 wordt gebruikt, maar waarvan de familielijn minstens teruggaat tot de 306 uit 1993, is altijd een beetje een anoniem figuur geweest. Dat veranderde allemaal met deze derde generatie uit 2021, die duidelijk opvalt in het verkeer met zijn sensuele design en zijn hoogwaardige details. Het model is verkrijgbaar met traditionele verbrandingsmotoren, als plug-inhybride en zelfs als volledig elektrische E-308. Allemaal motorisaties die je ook als breakversie SW kan kopen. Vandaag kijken we naar de configurator van de klassieke hatchbackversie, die sinds kort een nieuwe hybride basismotor heeft gekregen.
Het gamma van de Peugeot 308 2024 bestaat uit drie uitrustingsniveaus: Style, Allure en GT. De plug-inhybride motorisatie is enkel op de twee hoogste niveaus verkrijgbaar, maar voor de rest kan je in alle drie de gevallen kiezen uit de Hybrid 136 (mildhybride benzinemotor van 136 pk), de 1.5 BlueHDi 130 en de elektrische E-308 met 156 pk en een autonomie van een dikke 400 km. De Hybrid 136 lijkt ons het meest interessant, dankzij zijn lage verbruik in de praktijk, zijn standaard meegeleverde automaat en het feit dat de PureTech-benzinemotor nu gebruik maakt van een ketting in plaats van de kwetsbare distributieriem.
Peugeot 308 Hybrid Allure als gulden middenweg
De prijzen beginnen bij 29.945 euro voor de 308 Style Hybrid 136, die al vrij correct is uitgerust (10-inch bestuurdersdisplay en infotainment, automatische airco in twee zones, elektrisch inklapbare buitenspiegels, …). Maar voor slechts 1.000 euro meer is er de Allure, met getinte zijruiten, mooiere 17-inch velgen, een achteruitrijcamera en meer. Zijn geld waard!
Qua koetswerkkleur wordt de Peugeot 308 2024 standaard geleverd in het ‘Obsession Blauw’. Een andere kleur kost 840 tot 1.070 euro extra, maar helaas is het donkergroen van bij de lancering niet meer beschikbaar. Het blauw mag dus blijven. De zetelbekleding (zwarte stof met groene stiksels) en de velgen (17-inch diamantgeslepen wielen) zijn niet aan te passen op dit niveau, dus gaan we meteen door naar de opties.
Alle pakketten tegen interessante prijzen
Het Comfort Pack omvat een elektrisch verstelbare bestuurderszetel met AGR-ergonomielabel, zetelverwarming vooraal én een verwarmd stuur voor slechts 650 euro. Dat is zijn geld dubbel en dik waard, vinden we. Ook het Navigation & Access Pack voor 900 euro (inductielader voor smartphone, geconnecteerde navigatie en handenvrij instappen) lijkt ons handig als je de Peugeot 308 intensief wil gebruiken. Het Pack Vision 360° & Drive Assist voor 950 euro is dan weer handig in de stad én op de snelweg, met een 360°-camera en extra rijhulpmiddelen. Maar het is geen must als je liever op je spiegels vertrouwt dan op elektronische camerasystemen.
Veel goedkoper dan een Golf of A-Klasse!
En daarmee zitten we al aan het einde van onze configuratie! Onze ‘ideale’ Peugeot 308 2024 Hybrid 136 heeft daarmee een totale prijs van 33.495 euro, wat we een correcte prijs vinden, gezien de uitrusting. Ter vergelijking: de Volkswagen Golf 8.5 1.5 eTSI die we eerder samenstelden kostte 6.000 euro meer aan het einde van de rit, met als enige verschil qua uitrusting een panoramadak! Om nog maar van de Mercedes A-Klasse te zwijgen, die bijna 45.000 euro moet kosten met een redelijke uitrusting. Dan is onze keuze snel gemaakt…