20200221092832cupra-opens-the-doors-of-its-new-headquarters-with-the-debut-of-the-first-cupra-leon01hq.jpg

Na de SUV Cupra Ateca en in afwachting van de officiële voorstelling van de SUV-coupé Formentor onthult Cupra nu het tweede model van zijn catalogus: de Cupra Leon. Die is verkrijgbaar als berline en als breakversie Sportstourer.

20200221092833cupra-opens-the-doors-of-its-new-headquarters-with-the-debut-of-the-first-cupra-leon05hq.jpg

Maar ook qua motoren is er heel wat keuze. Om zijn CO2-uitstoot onder de drempel van de 50 g/km te krijgen is de sportieveling namelijk net zoals zijn neef Skoda Octavia RS iV verkrijgbaar met een plug-inhybride aandrijflijn. Deze Cupra Leon eHybrid combineert een 1.4 TSI van 150 pk met een elektromotor van 115 pk. Indien gewenst ontwikkelt dat geheel 245 pk en 400 Nm. De batterij van 13 kWh staat garant voor een elektrisch rijbereik van zo’n 60 kilometer (WLTP).

20200221092832cupra-opens-the-doors-of-its-new-headquarters-with-the-debut-of-the-first-cupra-leon03hq.jpg

De Cupra Leon is echter ook verkrijgbaar met een meer klassieke benzinemotor. Het gaat om een 2.0 TSI die naar keuze 245 pk en 370 Nm of 300 pk en 400 Nm ontwikkelt. In beide gevallen drijft hij de voorwielen aan.

20200221092833cupra-opens-the-doors-of-its-new-headquarters-with-the-debut-of-the-first-cupra-leon04hq.jpg

En daar houdt het niet bij op, want enkel in het breakkoetswerk is ook nog een 2.0 TSI met 310 pk verkrijgbaar. Die is standaard uitgerust met de vierwielaandrijving 4Drive. Deze topmotor brengt de Leon in minder dan 5 seconden naar de 100 km/u, zo belooft Cupra.