Na een (zeer) korte verschijning in een promovideo en een eerste conceptversie, is hier nu de productievariant van de Cupra Tavascan! Het jonge Spaanse merk is met deze SUV-coupé zijn sportieve roots duidelijk niet vergeten. Zijn nieuwe lichtsignatuur en de verlichte logo's voor- en achteraan benadrukken zijn vrij agressieve stijl. Deze lichtelementen zullen we ook terugzien op de toekomstige modellen van Cupra.
Krachtiger dan het concept
Met een lengte van 4,64 m, een breedte van 1,86 m, een hoogte van 1,6 m en een wielbasis van 2,77 m staat de Tavascan op gelijke voet als zijn neven van VW en Skoda. De Spaanse SUV rust dan ook op hetzelfde MEB-platform als die andere modellen en heeft dezelfde batterij van 77 kWh. De Tavascan is daarentegen wel krachtiger dan wat de Duitse en Tsjechische zustermerken te bieden hebben, met zelfs meer vermogen dan oorspronkelijk aangekondigd met de conceptversie uit 2019!
Tot 250 kW (340 ch) en 550 km autonomie
Cupra gaat twee varianten van de Tavascan op de markt brengen: een Endurance en een sportieve VZ. De eerste krijgt dezelfde elektromotor van de VW ID.7 op de achteras, voor 210 kW (286 pk) en 550 km aan autonomie. De tweede versie krijgt nog een motor van 80 kW op de vooras voor een totaal van 250 kW (340 pk) en een sprint naar de 100 km/u in 5,6 seconden, terwijl hij nog steeds een autonomie van 520 km haalt. Niet slecht! Cupra heeft het niet gehad over het maximale laadvermogen, maar het merk zegt wel dat het mogelijk moet zijn om van 10 tot 80% te snelladen in een halfuur tijd.
Made in China vanaf 2024
In de ook sportief ogende cockpit ligt het visuele middelpunt op de 'ruggengraat' die de middenconsole en het dashboard verbindt. In het midden van de boordplank staat dan weer een display van 15 inch met daaronder verlichte aanraaktoetsen, opnieuw net zoals bij de VW ID.7. Handig, net als zijn koffer van 540 liter.
Aan boord zien we ook een uitgebreide sfeerverlichting, 12 luidsprekers van Sennheiser en zelfs flippers aan het stuur om te schakelen tussen de... 4 niveaus van regeneratief remmen. De Tavascan kan ook zelfstandig van rijstrook wisselen op de snelweg en in en uit een parkeerplek rijden zonder dat je achter het stuur moet zitten. De SUV-coupé is ontworpen in Spanje, maar wordt geproduceerd in China en zal pas in 2024 in Europa toekomen.