Of het nu om auto’s of om kunst gaat, de jaren ’80 zullen wellicht niet in de annalen verschijnen voor hun creativiteit. Het tijdperk van de plastics, de koetswerken getekend met een lat en de haperende elektronica wordt dankzij Vroom eindelijk recht aangedaan. Hier zijn tien modellen die voorbestemd zijn om een mythe te worden of het al zijn. Tien modellen die een bijdrage geleverd hebben tot de moderne auto.

  1. Porsche 959

    De 959 werd ontwikkeld om te racen in de Groep B en is hét technologische uitstalraam van de jaren ’80. Twee turbo’s, watergekoelde cilinderkoppen, vierwielaandrijving, ABS, bandenspanningsmeter, onverwisselbare velgen in magnesium, enzovoort. Een waar festival! De prestaties zijn van een andere wereld: 3,7 seconden om 100 km/u te bereiken en 317 km/u topsnelheid. De oplage bleef beperkt tot 234 exemplaren.

  2. Ferrari F40

    Dé mythe van de jaren ’80. De F40 is de laatste Ferrari die ontworpen werd toen Enzo Ferrari nog leefde en gaf de Porsche 959 lik op stuk. Als echt competitiebeest dat op de weg werd losgelaten heeft de F40 een droomkoetswerk en waanzinnige eigenschappen: een V8 biturbo, 478 paarden en een gewicht van maar 1,1 ton. De prestaties waren boven verwachting: 0 tot 100 km/u in 3,6 seconden, 323 km/u en 1.000 meter vanuit stilstand in 21,8 seconden. Tijdens de speculatiegolf aan het einde van de jaren ’80 (die vooral Ferrari trof) werd de F40 op de zwarte markt verkocht.

  3. Fiat Panda

    Neen, dit is geen late aprilvis. De Panda verdient zijn plaats in het rijtje onmisbare auto’s van de jaren ’80. Hij werd getekend door Giugiaro en heeft een van de meest functionele ontwerpen ooit gezien op een stadswagen. De Panda is industrieel zeer geslaagd, een miskend meesterwerk: betaalbaar, praktisch en zelfs beschikbaar in 4x4-versie.  

  4. Audi Quattro

    Dit is zeker niet de eerste seriewagen met vierwielaandrijving, maar wel de auto die deze technologie echt bekend heeft gemaakt. Tegenover zijn rivalen biedt de Quattro een onuitgegeven actieve veiligheid en een buitengewone doeltreffendheid. Vandaag is hij ook het (her)ontdekken waard voor zijn melodieuze vijfcilinder, waarvan het vermogen oploopt tot 306 pk.   

  5. DeLorean DMC-12

    Objectief bekeken gaat het hier niet om een ‘goede’ auto: zwaar, met een trage motor, met kwetsbare uitrusting en snel oververhit in de zomer. Zijn commerciële carrière werd snel afgebroken toen de stichter van het merk achter de tralies vloog. Toch blijft de DMC-12 een legende, dankzij zijn verschijning in de film Back to the future en zijn aparte allures.

  6. Peugeot 205

    De 205 betekende de wederopstanding van een merk dat er slecht voor stond. Voor Peugeot was het alles of niets met de 205. En het werd een gigantisch succes met bijna 5,3 miljoen verkochte exemplaren. Praktisch, goed geprijsd, leuk om te besturen: de 205 had een zekere elegantie en veelzijdigheid. De cabriolet en de GTI zijn nu een mythe!

  7. Renault Espace

    Ik zie de wenkbrauwen al fronsen. De Renault Espace als één van de legendarische auto’s van de jaren ’80? Jazeker, want hoewel de Espace niet de eerste monovolume is in de geschiedenis, heeft hij het concept wel grotendeels populair gemaakt. De eerste Espace werd ontwikkeld door Matra en gebouwd in kunststof. Met dit model werd een nieuwe visie op de auto geboren.

  8. Renault 5 Turbo

    In de jaren ’80 bestonden alleen turbo’s: op het circuit (in de Formule 1), in de rallysport en op de weg. De R5 Turbo werd initieel ontwikkeld om te strijden in Groep 3 en daarna in Groep B. De monsterlijke straatversie had niets meer te zien met de traditionele R5. Het vermogen van 160 pk is vandaag misschien lachwekkend, het blijft een wilde bolide.

  9. Alfa Romeo GTV6

    De GTV6 is niet de mooiste Alfa en ook niet de krachtigste of meest exclusieve. Maar de GTV6 is de laatste in echte afstammeling van de legendarische Bertone-coupés met achterwielaandrijving van de jaren ’60. In deze variant werd de LE V6 van Alfa geïntroduceerd, wellicht één van de beste motoren van zijn generatie: charisma, kracht op elk moment en vooral een onvergetelijke muziek. Daar houden we van!

  10. Ferrari Testarossa

    De Testarossa (op de foto een 512 TR) is in de vergetelheid geraakt, hoewel het de auto was van de Golden Boys die naar de feestjes aan de Côte d’Azure afzakten en trots waren op hun Belgische nummerplaten. Zowel de esthetiek als de techniek (12 vlak opgestelde cilinders) van de Testarossa was spectaculair. Tieners hingen deze auto vaak aan de muur. Wat een tijd! Die moeten we dringend herbeleven.