Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1 en de Ford T, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Alfa Romeo Giulietta.
1. Bocht van 180 graden
Vandaag lijkt het nauwelijks te geloven, maar voor de oorlog was Alfa Romeo een absolute maatstaf in sportiviteit, een beetje op het niveau van Ferrari vandaag. De oorlog en alle beperkingen die eruit volgden deden de leiders van het merk echter inzien dat de wereld heel moeilijk zou worden voor luxeproducten.
Op die manier rijpte het idee voor een kleine, betaalbare berline met een bescheiden cilinderinhoud. Maar Alfa Romeo wou zijn wortels niet ontkennen en zette daarom volop in op toptechnologie, die zelfs vooruitstrevend was, om deze kleine auto zo dynamisch mogelijk te maken: een geheel lichtmetalen motor met twee bovenliggende nokkenassen, hemisferische verbrandingskamers, een zelfdragend koetswerk,…
2. De coupé Sprint: totaal onverwacht succes
Alfa Romeo vestigde veel hoop op de berline, maar de coupé Sprint die ervan was afgeleid leek niet voor een grootse commerciële carrière voorbestemd. Daarom werd de assemblage ervan uiteindelijk aan Bertone toevertrouwd. De geschiedenis gaf het merk ongelijk: er werden er 36.000 van gemaakt.
3. Naam van een Russische aristocraat?
De oorsprong van de naam Giulietta is wat vaag, maar één legende duikt steeds weer op: bij de onthulling van de berline 1900 in Parijs dook een delegatie leidinggevenden van het merk samen met coureur Wimille het Parijse nachtleven in. Een Russische prins merkte hen op en zei: “8 Romeo’s en geen Julia?” als knipoog naar de beroemde tragedie van Shakespeare. Er bestaan nog andere varianten, maar deze is uiteraard de meest romantische…
4. Talrijke varianten, waaronder SS en een break
Er waren bijzonder veel koetswerkvarianten: een vierdeursberline, de coupé Sprint, de SS (voor Sprint Speciale, een coupé met een nog sportievere look), SZ (Sprint Zagato, bestemd voor de autosport), Spider (cabriolet) en Promiscua (een break met een koetswerk van Colli).
5. Legendarische motor met meer dan 100 pk per liter
Het racepalmares van de Giulietta is adembenemend: het aantal kampioenschappen en internationale rally’s dat door deze ongelooflijke machine werd gewonnen is ontelbaar. Met standaard koetswerk of in een lichtere variant zoals die van Zagato, de Giulietta domineerde bijna altijd in zijn cilinderinhoudsklasse.
Zijn grote succes was niet enkel te danken aan zijn rijgedrag, maar ook aan de prestaties van zijn kleine 1,3-litermotor. Sommige specialisten zeggen zonder dralen dat deze viercilinder meer dan 30 jaar op zijn tijd vooruit was. Dat is niet eens zo’n overdrijving, want deze in 1954 in de Giulietta voorgestelde motor bleef nagenoeg alle Alfa Romeo’s aandrijven tot… 1994. Zijn betrouwbaarheid, zuinigheid, prestaties, klank en… zijn looks maken hem vandaag tot een legende. In de autosport slaagde Alfa erin om bijna 120 pk uit de kleine 1.3 te persen, zonder turbo, en dat aan het begin van de jaren ’60.