1. Een historische middenmotor!

Porsches hebben, in het oog van de puristen, eerst en vooral een achterin geplaatste motor. Een historische architectuur, zouden sommigen zeggen, maar in de racerij werd Ferdinand Porsche vooral verleid door de middenmotor, zoals bij de Auto Unions van de jaren ’30! Het is dus best logisch dat de 550 Spyder, een racewagen die in 1953 het levenslicht zag, deze architectuur overnam.

2. Een motor ontwikkeld door de toekomstige baas van het merk

In die centrale positie vinden we een 1,5 liter grote 4-cilinder boxermotor. Deze motor staat erg ver van die van de ‘traditionele’ 356: hij werd namelijk ontwikkeld door de ingenieur Ernst Fuhrmann, heeft 4 bovenliggende nokkenassen en levert een pittige 110 pk. Ernst Furhmann zou later de ladders beklimmen om uiteindelijk voorzitter van de directie bij Porsche te worden van 1972 tot 1980.

3. Neen, James Dean reed niet overdreven snel!

James Dean, een cinemalegende begin de jaren ’50, was gefascineerd door de motorsport en had ook talent achter het stuur. Hij kocht een 550 Spyder en schreef hem in voor een race in Salinas op 1 en 2 oktober 1955. Hij gaf de wagen racenummer 130, voegde er het bijschrift ‘Little Bastard’ aan toe op de kont en vertrok samen met zijn technieker om de wagen in te rijden. De Porsche valt niet op in het verkeer door zijn zeer lage bouw, en een jonge automobilist die in de tegengestelde richting rijdt schat de situatie slecht in en snijdt Dean plotseling de pas af... James Dean, de vallende ster van de cinema, overleeft de botsing niet.

4. Onoverwinnelijk

Zijn roem heeft de 550 Spyder niet enkel te danken aan zijn geweldige lijnen: dit kleine autootje van slechts 3,7 m lang bewees zich vooral in de competitie, waar hij quasi onoverwinnelijk was. Het was de favoriet van het jonge wonderkind Ricardo Rodriguez en nog vele andere topcoureurs, waarmee de 550 Spyder van overwinning naar overwinning reed en de concurrentie stof liet happen. Zijn dominantie werd bij bijna elke race bevestigd, in elke uithoek van de wereld: van de Nürburgring tot de Targa Florio, over de Carrera Panamericana en de 24 Uur van Le Mans. De kleine Porsche was formidabel in zijn klasse... en zelfs in het algemeen klassement! De perfectionistische Porsche verbeterde het model nog eens in 1955 met de 550 A, die nog scherper was.

5. Onbetaalbaar

Er werden slechts Spyders gebouwd. Dat betekent dat het vinden van een exemplaar niet enkel een flinke dosis geduld vereist, maar ook een goedgevulde bankrekening: reken op 3 tot 4 miljoen euro! Als dit bedrag je de moed in de schoenen doet zakken, weet dat er heel wat replica’s bestaan, soms van aluminium, maar vaak van kunststof. De meesten maken gebruik van een opgevoerde Kever-motor, maar sommigen gaan voor een Subaru-turbomotor van meer dan 300 pk! Vriendelijke raad: als je voor een replica gaat, controleer dan zorgvuldig de kwaliteit van de bouw... en de papieren!


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: