Het van bestelwagens afgeleide personenwagengamma van Mercedes komt in verschillende vormen. Neem nu de kleinste in het gamma, de Citan. Die heet als bestelwagen gewoon Citan. Daarvan is ook een eerder basic versie met zetels achteraan, die de naam Citan Tourer kreeg. Op die basis lanceert het met met de ster nu een luxueuze versie die als T-Klasse door het leven gaat. Later dit jaar krijgt die nog het gezelschap van een elektrische uitvoering die ook op visueel vlak sterker afwijkt van zijn broertjes, de EQT.

Zoek de zeven verschillen

Maar nu is er dus de T-Klasse. Net als de Citan Tourer is die afgeleid van de nieuwe Renault Kangoo, maar dan in een luxueuzer jasje dan zijn broer die dichter aanleunt bij de bestelwagen. In tegenstelling tot de eerste generatie van de Citan, waarbij Mercedes bijzonder weinig inbreng had, werkte het Duitse merk dit keer samen met Renault voor de ontwikkeling van de nieuwe generatie. Dat zorgde ervoor dat de nieuwe Citan (net als de Kangoo) ook al meer premium was dan zijn voorganger.

De T-Klasse doet er nog een extra laagje ‘luxe’ bovenop. Zo zijn de bumpers en spiegelkappen niet meer uitgevoerd in zwart plastic maar worden ze geleverd in koetswerkkleur, krijgt het radiatorrooster een afwerking in chroom en zijn er LED-koplampen. Binnenin vallen meteen de 5,5 duim grote digitale tellerpartij en het 7 duim grote infotainmentsysteem met daarop het MBUX-interface van Mercedes op, standaard op de T-Klasse. Ook qua comfort- en veiligheidssnufjes ligt de lat hoger, en vind je in het interieur meer luxueuze materialen.


Diesel en benzine, later elektrisch

Verder blijft de T-klasse natuurlijk een bijzonder praktische auto, met dubbele zijdelingse schuifdeuren, een bagageruimte die met neergeklapte achterbank kan oplopen tot bijna 2,4 kubieke meter, en standaard een grote achterklep. 


Terwijl Stellantis de verbrandingsmotoren bant uit zijn bestelbreaks, biedt Mercedes de keuze uit twee vermogensversies van de 1.3 benzine (102 of 131 pk) en twee vermogensversies van de 1.5 liter diesel (95 of 116 pk). De lichtste benzine is enkel verkrijgbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl je bij de andere uitvoeringen ook kan kiezen voor een automatisch schakelende zeventraps DCT met dubbele koppeling. Voorlopig is de T-klasse enkel verkrijgbaar als vijfzitter, later volgt een versie met verlengde wielbasis en 7 zitplaatsen. Prijzen beginnen bij € 27.365 voor de T 160 Style met de 102 pk sterke benzinemotor en een handgeschakelde versnellingsbak.

?