Kleine tweezitters die even praktisch waren is de stad als vreemd daarbuiten… die maakt Smart niet meer. Onze spionnen wisten het eerste in samenwerking met het Chinese Geely gebouwde model van het nieuwe Smart onlangs nog te betrappen, maar nu heeft het merk zijn nieuwe elektrische SUV officieel onthuld.

Moderne look

Qua look zijn er geen verrassingen. De productieversie van de Smart #1 lijkt als twee druppels water op de in september vorig jaar op het Salon van München voorgestelde conceptversie. Heel origineel kan je dat design niet noemen. Het heeft iets van de elektrische SUV’s van moederhuis Mercedes en een dak dat rechtstreeks van de Opel Adam lijkt te komen. Frameloze deuren en verzonken deurgrepen geven het geheel meer een premium uitstraling.


Dat is ook de indruk die de Smart #1 binnenin geeft. De zwevende middenconsole, modern uitziende materialen, een cleane look met een 12,8 duim groot infotainmentscherm met een 9,2 duim groot instrumentencluster dat vervolledigd wordt door een 10 duim groot head-up display… mijlenver van de plastic interieurs van de Smart-modellen van weleer. Fysieke knoppen zijn er nauwelijks, alles gebeurt via het scherm. Verder zijn er 7 airbags en belooft Smart een uitgebreid pakket van actieve rijhulpmiddelen.

Groeischeut

Qua afmetingen kan je de eerste SUV van Smart op foto niet echt goed inschatten, maar als je weet dat hij op 19 duim grote velgen staat, weet je ook dat hij in vergelijking met de oude modellen van het merk een flinke groeischeut gekregen heeft. Hij is 4270 mm lang en 1822 mm breed, zowat de afmetingen van een VW Golf 8, maar wel 1636 mm hoog, eerder vergelijkbaar met een VW Tiguan. Leeg zet hij maar liefst 1820 kg op de weegschaal!


Dankzij een wielbasis van 2750 mm is de Smart #1 vanbinnen ruim. Hij biedt plaats voor vijf en de achterbank is verschuifbaar in twee delen, waardoor er van 273 tot 411 liter beschikbaar is in de koffer, plus nog wat plaats vooraan voor de laadkabel.

Tot 440 km rijbereik

Bij de officiële lancering heeft Smart ook de technische details bekendgemaakt. De Smart #1 is uitgerust met een 200 kW (272 pk) en 343 Nm sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Acceleratietijden geeft het merk niet vrij, maar de topsnelheid bedraagt 180 km/u.

Onder de vloer zit een NCM batterijpakket met een vermogen van 66 kWh, wat moet zorgen voor een maximaal rijbereik van 440 km gemeten volgens de WLTP-cyclus. Laden kan via wisselstroom aan maximum 22 kW en via gelijkstroom aan 150 kW. Daarmee laadt de Smart #1 van 10% tot 80% in respectievelijk 3 uur of 30 minuten.

Prijzen zijn er nog niet, maar de bestellen kan na de zomer voor levering begin 2023.