Het Chinese auto-offensief in Europa is volop aan de gang, met BYD op kop, dat zich aan een sneltempo ontwikkelt op ons continent. Tegen het einde van het jaar zal de constructeur namelijk al een gamma van 5 modellen hebben in Europa. En dat is best indrukwekkend voor een constructeur die amper een jaar aanwezig is in onze contreien! Na de SUV Atto 3, die ons best wist te overtuigen, richt het merk zich nu op het segment van de compacte elektrische modellen met de Dolphin. Hoe verhoudt die zich tot de VW ID.3, Renault Mégane E-Tech en de MG4?

Waar zit de dolfijn?

Het ziet ernaar uit dat BYD dezelfde ingrediënten heeft gebruikt als een zekere Duitse constructeursgroep bij het ontwerpen van zijn compacte EV: een korte motorkap, een hoog dak en een indrukwekkende binnenruimte. Maar hoewel het recept misschien vergelijkbaar is als dat van de Duitse concurrentie, is het eindresultaat toch volledig anders. Daarbij is de elegantie van het gelijknamige zeezoogdier ver te zoeken...



Comfortabel en leuk

Net als bij de Atto 3 is het interieur van deze Dolphin echter een pak aangenamer en leuker dan zijn carrosserie doet vermoeden. Ondanks zijn lengte van 4,29 m, zijn breedte van 1,77 m en zijn hoogte van 1,57 m is er geen gebrek aan plaats aan boord, zowel voorin als achterin! Die knappe binnenruimte gaat niet ten koste van de koffer, want die biedt nog steeds 345 tot 1.310 liter. Aan boord vinden we ook enkele stijlelementen die verwijzen naar de maritieme wereld. De luchtroosters lijken bijvoorbeeld op een sonarsysteem, terwijl de deurgrepen dan weer doen denken aan de vinnen van een... dolfijn. De rest van het interieur is voorzien van mooie materialen en een klein digitaal tellerdisplay, samen met het grote centrale en draaibare scherm dat we kennen van de andere modellen van het merk. In dit geval meet het display 12,8 inch.



204 pk, 60 kW en 427 km autonomie 

De Dolphin is gebaseerd op het nieuwe e-Platform 3.0 van BYD. Dat houdt ook de fameuze Blade-batterijtechnologie in, waar het merk zo trots op is. De constructeur noemt de batterij dan ook ultraveilig en performant, met een capaciteit van 60 kWh. Daarmee wordt een elektromotor van 150 kW (204 pk) op de vooras gevoed, wat voldoende is om de 100 km/u te bereiken in 7 seconden. Alles samengeteld moet het de Dolphin een WLTP-autonomie van 427 km opleveren op een laadbeurt. Het opladen is jammer genoeg beperkt tot 88 kW aan een DC-snellader, waarmee je van 30 tot 80 procent kan bijladen op een halfuur tijd. De AC-boordlader heeft gelukkig standaard wel een vermogen van 11 kW.

Geen haast

Volgens BYD zorgt de Dolphin voor een "stressloze reis". En inderdaad, het is beter om geen haast of stress te hebben achter het stuur van deze Chinese elektrische hatchback. De acceleraties in rechte lijn zijn behoorlijk, maar zijn kleine wielen zorgen voor tractieproblemen zodra het stuur niet perfect gecentreerd staat. Iets te veel gas en de vooras begint te piepen. Bovendien is zijn zeer lichte besturing absoluut niet communicatief. En met zijn zachte ophanging rolt de Dolphin ook flink over in de bochten. Om maar te zeggen dat het circuit, waar we het model konden testen, verre van zijn favoriete speelterrein is...



Geen stress

Dit gebrek aan dynamiek geeft de BYD Dolphin anderzijds een uitstekend comfortniveau. We hebben hem natuurlijk enkel op het gladde asfalt van een circuit kunnen testen, maar we konden wel al merken dat zijn ophanging zeer goed alle oneffenheden weet op te vangen. En het vederlichte stuur zal dan weer aangenaam zijn in gebruik als je veel in de stad rijdt. Tenslotte zaten we ook best goed in zijn sportief ogende zetels. Hij maakt dus toch zijn belofte van een stressloze reis waar...

Prijs komt voor de zomer

De BYD Dolphin kan dus best interessant zijn, maar het probleem is dat we zijn officiele vanafprijs nog niet kennen. Momenteel heeft de constructeur het enkel nog over een prijsvork van 30.000 tot 38.000 euro. Een brede vork, maar daarmee blijft de Dolphin hoe dan ook onder de prijzen van de Europese concurrentie. Die andere Chinese concurrent op de Europese markt, de MG4, heeft echter bijna exact dezelfde prijs. BYD kondigt ook vier uitrustingsniveaus aan, met al een vrij complete uitrusting voor het instapmodel. Wordt vervolgd, dus. Je kan al vanaf deze zomer een Dolphin bestellen, met een geplande levering nog voor het einde van het jaar.

Ons (eerste) verdict 

De pluspunten van de BYD Dolphin zijn ongetwijfeld zijn comfort en zijn binnenruimte. Er ontbreken echter nog enkele belangrijke elementen om zijn waarde te schatten. Daarmee bedoelen we vooral zijn prijzen en zijn reële autonomie, die nog onmogelijk af te leiden was tijdens deze eerste kennismaking. Bovendien moet BYD zijn reputatie nog waarmaken op de Europese markt... Ondanks alles lijkt de Dolphin wel een potentieel interessant alternatief te vormen voor de huidige elektrische hatchbacks op de markt. Een goede eerste indruk, dus!