In 2016 haalde Fiat de naam Tipo van onder het stof voor een model met een uitzonderlijke marktpositionering: een van de laagste prijskaartjes van het segment voor een pakket dat niet moet onderdoen voor wat een massaconstructeur te bieden heeft. Dat heeft Fiat geholpen om er sinds de lancering van het model meer dan 700.000 exemplaren van te verkopen in Europa, Afrika en het Midden-Oosten: een mooi succes. Vandaag ondergaat de Tipo een paar lichte uiterlijke retouches en krijgt een waaier aan technische en mechanische nieuwigheden, samen met een nieuwe variant met de naam Cross.
Nieuwe neus
Het nieuwe modeljaar van de Tipo krijgt een front dat aan de smaak van de dag is aangepast. De voortaan slankere koplampen krijgen full-ledtechnologie en het radiatorrooster krijgt het nieuwe logo van het merk. Onze Cross-versie heeft daarnaast meer gespierde voor- en achterbumpers en zijschorten, die op ‘allewegenmodus’ zijn overgestapt. De wielkasten zijn groter en uitgerust met kunststof bescherming. De Tipo Cross is verder met 4 centimeter verhoogd voor meer veelzijdigheid naast het asfalt.
Up-to-date technologie
Een nieuwe wagen die vandaag niet mee is op technologisch vlak ziet flink wat potentiële klanten aan zijn neus voorbij gaan. Volgens die logica heeft de Tipo zijn facelift gebruikt om nieuwe rijhulpsystemen in te wijden (dodehoekwaarschuwing en spoorassistent), terwijl je in het interieur voortaan CarPlay en Android Auto draadloos kan connecteren. Ook een inductieve smartphonelader is van de partij, samen met zeer praktische USB-stekkers. We vinden ook de leesbaarheid van het nieuwe digitale instrumentenbord geslaagd, net zoals de ergonomie van het grote centrale scherm waarmee je eenvoudig door de jongste versie van het multimediasysteem UConnect bladert.
Resoluut praktisch
Van bij zijn lancering werd de Tipo geprezen om zijn veelzijdigheid en praktische aspecten. Het interieur schittert door zijn tegelijk eenvoudige en functionele ergonomie, maar ook door vele bergvakken daar waar je ze verwacht. Het model onderscheidt zich verder door een ruim interieur, ondanks het compacte formaat van de Tipo, met zijn lengte van 4,38 meter. Zo passen twee volwassenen achterin en genieten ze daar meer been- en hoofdruimte dan in een rivaal van vergelijkbare afmetingen. Hetzelfde geldt voor de koffer van 440 liter, die bij de goede middenmoot hoort. Het enige wat we dit sobere en praktische interieur kunnen aanwrijven, is de afwerking en de keuze van bepaalde materialen. Maar is dat echt zo’n probleem bij zo’n prijskaartje?
100 paardjes
Wij testten de Tipo Cross met de nieuwe benzinemotor met drie cilinders. Het is een drukgevoede eenliter die 100 pk en 190 Nm aan koppel ontwikkelt en die wordt gecombineerd met een manuele vijfversnellingsbak. Hij vervangt de 1.4 van 95 pk en tegelijk de 1.4 T-Jet van 120 pk die onder de motorkap van het model dienst deden. In vergelijking met die twee weet de nieuwe driecilinder zijn verbruik laag te houden (zo’n 7 l/100 km bij courant gebruik) terwijl hij bovendien een betere geluiddemping en nog steeds heel eerlijke prestaties biedt. Kilometervreters kunnen daarnaast nog steeds kiezen uit twee diesels van 95 of 130 pk.
Bij dagelijks gebruik biedt dit nieuwe FireFly-blok een zeker rijplezier, al durft het in de stad bij lage toerentallen wat te gaan bokken. Puristen zullen misschien wat mopperen over het vage en te lichte stuur bij hogere snelheden, maar echt storend is het niet. Daar staat tegenover dat de Tipo op de snelweg verandert in een comfortabele, stabiele en voorkomende reismachine. Hij zet de bestuurder aan tot een serene rijstijl die perfect past bij de brave inborst van deze Italiaanse gezinswagen.
Aantrekkelijke prijzen
Dankzij een korting van 2.000 euro begint het Cross-gamma vandaag bij 18.050 euro (in plaats van 22.050 euro voor de Tipo City Cross FireFly 100 en 24.250 euro voor de Tipo Cross FireFly 100). Daar kunnen nog een overnamepremie van 2.000 euro en een ‘Stock Deal’-korting van 1.500 euro bijkomen, zodat je afklopt op 14.550 euro.
Ons verdict
Neen, de nieuwe Tipo Cross veroorzaakt geen revolutie in zijn segment. Het model kan daarentegen rekenen op solide argumenten zoals een rijkelijke standaarduitrusting, een optimaal comfort en een mooie binnenruimte, terwijl hij zijn motorenpalet en uitrusting heeft gemoderniseerd. Dat helpt om de minder fijne afwerkingsdetails en de vage besturing te vergeten. Ook een versnellingsbak met zes verhoudingen was fijn geweest. De nieuwe Cross-versie zal echter klanten kunnen overtuigen die op zoek zijn naar een praktische en betaalbare auto, zonder de blingbling waar sommige andere massaconstructeurs voor kiezen. En dat alles voor een bijzonder aantrekkelijke verhouding prijs-aanbod.