Het zijn interessante tijden in het E-segment: Volvo pakte eerder dit jaar uit met de geslaagde V90, BMW komt binnenkort met de volgende generatie van de 5-Reeks, en Mercedes lanceert zijn gloednieuwe E-Klasse Break. Laten we de Zweedse Volvo even buiten beschouwing, dan wordt binnenkort de Audi A6 Avant de oudste van het Duitse trio.

Opgemeten

De kaarten worden dus grondig herschud, en Mercedes past daarbij ook de strategie toe die de andere Duitse premiummerken al langer gebruiken: het design van de E-Klasse is namelijk gebaseerd op dat van de C-Klasse en S-Klasse. Dat is voor deze break niet anders: met wat slechte wil zie je er een vergrote C-Klasse Break in. Maar die biedt natuurlijk niet de afmetingen die deze E-Klasse Break achter de hand heeft: 4,93 m lang, 1,48 m hoog en 1,85 m breed. Een stevig slagschip om door smalle straten te loodsen.

Onmetelijke ruimte

Maar dat slagschip herbergt ook een gigantische kofferruimte, om het niet bijna een “laadruim” te noemen. Die boet iets aan grootte in, maar is nog ruim voldoende om hem “de grootste in zijn segment” te kunnen noemen: 640 liter met de achterbank rechtop (tegenover 565 liter voor de Audi A6 Avant en 560 liter voor de BMW 5-Reeks Touring en de Volvo V90), en zelfs 1.820 liter met de leuning neergeklapt. Dat kan elektrisch, door knoppen in de koffer en aan de zijkant van de rugleuning. Diezelfde rugleuning kan je nog eens 10 graden rechter zetten om nog 30 liter extra ruimte vrij te maken. Een elektrische kofferklep is bovendien standaard.

Vorstelijk

Ook de passagiers hebben ruimte genoeg: achteraan is er meer dan voldoende hoofd- en beenruimte, en vooraan kan je je optioneel helemaal laten verwennen, met elektrisch verstelbare, verwarmbare en geventileerde zetels met massagefunctie. Twee grote schermen domineren het dashboard: een van het instrumentenpaneel , en een van het multimediasysteem. De ergonomie van dat Comand-multimediasysteem is verbeterd ten opzichte van de vorige generaties, maar de opbouw van sommige menu’s kan nog iets logischer.

Veiligheid

De gevestigde waarde op vlak van veiligheid komt nog steeds uit Zweden, maar Mercedes lijkt de achtervolging te hebben ingezet: zowat alle laatste veiligheidssnufjes zijn verkrijgbaar, en de adaptieve snelheidsregelaar met fileassistent is daarbij bijzonder uitgebreid: de auto helpt je bijvoorbeeld van rijstrook te wisselen. Of help jij net de auto? Ook parkeren vanop afstand kan zelfs, met behulp van een smartphone-app.

Onder de kap

De E-Klasse Break is verkrijgbaar met twee viercilinder-benzinemotoren (de E200 met 184 pk en E250 met 211 pk) en een viercilinder-dieselmotor (de E220d met 194 pk). Op het einde van dit jaar komen daar nog een zescilinder-benzinemotor (E400 4MATIC met 333 pk) en twee dieselmotoren bij (E200d viercilinder met 150 pk en E350d zescilinder met 333 pk). Alle motoren worden standaard gekoppeld aan de vernieuwde negentrapsautomaat.

AMG

Ook aan die drie letters hebben de Duitsers gedacht: in afwachting van de Mercedes-AMG E63 kan je met sportievere ambities terecht bij de E43. Die stelt het niet met een V8, maar met een 3.0 V6 van 401 pk. Dat maakt van hem allerminst een zoethoudertje: een specifieke afstelling van het onderstel en de negentrapsautomaat en de vierwielaandrijving maken er een efficiënte en performante break van. Een beetje zoals de Audi S6.

Achter het stuur

Tijdens de presentatie probeerden we eerst de E220d. Die nieuwe motor, de voorlopige instapdiesel, zal bij ons een populaire keuze worden, en is merkelijk stiller dan zijn voorganger. Het blok reageert soepel en krachtig bij hernemingen, en de automaat past hem daarbij als gegoten. De E250-benzinemotor strandt ondanks iets meer vermogen zowat op dezelfde hoogte als de diesel, dus zeker als je lange afstanden doet hoef je niet te twijfelen tussen de twee. Met de optionele luchtvering is het rij- en ophangingscomfort natuurlijk voortreffelijk, maar zelfs als je die luxe-optie niet aankruist, is het handig om te weten dat de break achteraan sowieso luchtvering heeft.

De Mercedes-AMG E43 is natuurlijk iets straffer afgesteld, maar verliest met zijn aangepaste luchtvering comfort hoegenaamd niet uit het oog. De V6, het kloppende hart van deze AMG, is een juweeltje: krachtig en muzikaal. Grip is er dankzij de vierwielaandrijving (met het merendeel van het vermogen naar de achteras) bij hopen, al laat het gewicht van de E-Klasse zich af en toe voelen.

Prijs

De E220d Break staat in de Mercedes-catalogus vanaf € 52.272. De benzinemotoren kosten op hun beurt € 51.062 (E200) en € 51.667 (E250). De Mercedes-AMG E43 kost uiteraard wat meer: € 81.917. Er zijn heel wat dingen standaard, zoals de luchtvering achteraan, elektrische kofferklep, noodremhulp met voetgangerherkenning, vermoeidheidswaarschuwing, snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling, enzovoort. Maar een redelijke duik in de optielijst doet het prijskaartje naar goede Duitse gewoonte snel oplopen. Wil je je E-Klasse Break als een rijdend salon uitrusten – wat uiteraard tot de mogelijkheden behoort – dan ga je al snel richting € 70.000.

Besluit

Mercedes heeft meer dan wie dan ook door wat zijn break tot een succesmodel maakt: de juiste combinatie van ruimte, rijcomfort en luxe. Met zijn aanbod aan sterke basismotoren kan de E-Klasse Break zich moeiteloos parkeren naast zijn concurrenten in het E-segment, en heeft hij alle troeven in handen om ze te overtreffen. Benieuwd wat BMW hier met zijn toekomstige 5-Reeks Touring tegenover kan stellen…