Naast de Dacia Duster, Hyundai Kona, Jeep Renegade en dergelijke meer was in het bijzonder populaire segment van de stads-SUV’s verrassend genoeg nog geen Toyota te vinden. De nieuwe Yaris Cross komt die leegte nu invullen met een model dat compacter is dan de zeer populaire C-HR uit eigen stal: 4,18 meter lang en 1,56 meter hoog. Qua design is de gelijkenis met de nieuwe Yaris (waar deze Cross-versie van is afgeleid) niet zo groot omdat de SUV de voorkeur heeft gegeven aan een indrukwekkende muil en meer viriele lijnen. De bodemvrijheid is wel groter dan die van de klassieke Yaris.
Vierwielaandrijving of niet
Modellen met vierwielaandrijving in dit segment zijn zeer zeldzaam, en al zeker niet met een hybride motor. Maar dit is natuurlijk Toyota, dat beide technologieën bijzonder goed beheerst. Deze Cross rust op het TNGA-B-platform (net zoals de jongste Yaris) en heeft dus zijn eigen afwerking gekregen.
Op mechanisch vlak gebruikt het model dezelfde hybride aandrijflijn als zijn kleine broer. Die bestaat uit een benzinedriecilinder van 116 pk gecombineerd met een elektromotor van 59 kW. De vierwielaangedreven variant AWD-i krijgt daarnaast nog een klein motortje van 3,9 kW in de achteras. Dat wordt actief wanneer de vooras grip verliest of wanneer je de specifieke rijmodus voor de vierwielaandrijving kiest. Het geheel wordt overgebracht door de e-CVT-automaat ("continu variabele transmissie") die Toyota zo nauw aan het hart ligt en die geen verdere introductie behoeft.
Functioneel interieur
Toyota is natuurlijk niet gekend om zijn gezellige interieurs. De Yaris Cross krijgt dus zonder verrassingen een binnenruimte die weliswaar functioneel is maar ook relatief triest en die wordt gedomineerd door de kleur zwart. Dat neemt niet weg dat alles perfect leesbaar, ergonomisch en mooi ingedeeld is en dat elke knop op natuurlijke wijze in de hand ligt. Het dashboard van zijn kant wordt gedomineerd door een groot aanraakscherm waarmee je eenvoudig door het menu van het multimediasysteem bladert. Daaronder zit een bergvak voor een smartphone met een inductief laadvlak. Het geheel is met ernst geassembleerd en geen enkel kraakgeluid komt de rust verstoren, zelfs niet op de pokdalige Belgische wegen.
Op de topversies heeft Toyota toch gekozen voor een deurbekleding in gerecycleerd materiaal. Dat vrolijkt de boel een klein beetje op, temeer wanneer het dashboard bovenaan in champagnekleur is uitgevoerd. Kroostrijke gezinnen tot slot zullen blij zijn met de talrijke bergvakken, die eveneens goed gesitueerd zijn en waarmee het interieur ordelijk kan worden gehouden.
Goed uitgerust
De Yaris Cross onderscheidt zich van de concurrentie door zijn zeer eigentijdse uitrusting, met vanaf de basisversie een automatische airco, elektrische parkeerrem, achteruitrijcamera, sleutelloos ontgrendelen en starten en compatibiliteit met Android Auto en Apple CarPlay. Als optie kan je een head-updisplay bestellen, naast een automatische parkeerhulp die het maneuver in 30 seconden afrondt (de beste tijd in zijn segment) of een elektrische kofferklep met ‘kick sensor’. Wanneer het multimediasysteem is uitgerust met het scherm van 9 duim (7 duim is standaard) komt het bovendien met een permanente internetverbinding dankzij een geïntegreerde SIM-kaart waarvan de factuur de eerste vier jaar door Toyota wordt betaald. Dat maakt het mogelijk om de software en de navigatie op regelmatige basis te updaten.
Aan het stuur
De kleine SUV van Toyota heeft een aangename rijhouding, zelfs voor grotere mensen. Ook achterin is het een fijne plaats, wat best verrassend is gezien het kleine formaat van deze wagen. Toyota spreekt over een “Big small package” en liegt daarmee niet. De achterbank is opgedeeld in drie stukken (40/20/40) en de koffer biedt een mooie inhoud van 397 liter (327 in de 4x4-variant) met daarboven een zeer praktisch plooibaar bagagescherm.
Onderweg schik je je al snel naar het vredige tempo dat de hybride aandrijflijn oplegt. Dat past allemaal perfect bij de persoonlijkheid van dit model, dat uitblinkt door zijn comfort en maneuvreerbaarheid. Het voorkomende rijgedrag kan ook een vleugje speels zijn, want de ingenieurs wilden dat de voorwieltrekker ook “fun to drive” was. Het 4x4-systeem functioneert trouwens enkel op gladde wegen of delicate ondergrond en werkt in elk geval slechts tot 70 km/u. De rest van de tijd is de Yaris Cross AWD-i dus een pure voorwielaandrijver. We willen er ook op wijzen dat het rijplezier gevoelig verschilt tussen de 4x2 en de 4x4. De eerste heeft namelijk een vervormbare achteras terwijl de tweede een meerarmige ophanging krijgt.
Verbruik en uitstoot
Qua uitstoot noteert Toyota 98 g CO2/km voor de Cross met voorwielaandrijving en 105 g/km voor de 4x4. Het verbruik van onze AWD-i-variant bleek heel redelijk en zat rond de 5,0 l/100 km op een parcours in de stad en op snellere wegen. Met een tank van 36 liter geniet je dus een rijbereik van meer dan 650 kilometer.
Ons verdict
Deze Cross-versie is langer, hoger en breder dan de Yaris en komt logischerwijze ook ruimer uit de hoek. Hij blijkt ook oneindig veel fijner om dagelijks mee te leven, vooral voor gezinnen of professionele gebruikers die een ruime wagen nodig hebben. Hij is goed uitgerust en heeft grotere en duurdere SUV’s op dit vlak niets te benijden. De Yaris Cross werpt zich dus op als een ideale wagen voor stadsbewoners op zoek naar veelzijdigheid of meer in het algemeen mensen die geen behoefte hebben aan een slagschip om zich te verplaatsen, maar die wel de voordelen van een SUV op prijs weten te stellen.
De Belgische prijzen van de Toyota Yaris Cross worden begin september onthuld.Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: