Terwijl tijdens de eerste ronde Euro NCAP crashtest van dit jaar iedereen de maximumscore van 5 sterren haalde, op één model na, ziet de nieuwe vangst er minder rooskleurig uit.

De nieuwe DS 4 deed het goed in de crashtests zelf, maar liet een steekje vallen op het vlak van veiligheidsuitrusting. Standaard is het middelgrote model van het Franse premiummerk uit de Stellantis-stal immers uitgerust met een autonoom remsysteem dat enkel gebruikmaakt van een camera, wat minder veilig is bij achterwaartse aanrijdingen met andere voertuigen. De DS 4 krijgt dus 4 sterren. Euro NCAP laat wel weten dat met het optionele ‘Safety Plus Pack’ het model wel de maximuscore gehaald zou hebben. Je weet dus wat je te doen staat wanneer je een DS4 koopt en oog hebt voor veiligheid.

Ook de Honda HR-V deed het over het algemeen goed en haalde vier sterren, maar de Japanner verliest die vijfde ster omwille van de tegenvallende verankering van de inzittenden, vooral wat kinderen op de achterbank betreft.

Dacia Jogger: 1 ster

Voor Dacia zien we een heel ander beeld, met amper één ster voor de Jogger. Die betaalbare zevenzitter deelt zijn onderstel met de Sandero Stepway, die vorig jaar twee sterren wist te scoren. De Jogger werd daarom niet gecrasht, maar zijn veiligheidsuitrusting werd wel afgewogen tegen die van de Sandero Stepway. De kleine marge waarmee die laatste zijn tweede ster wist binnen te behalen, verliest de Jogger omdat er op de derde zetelrij geen systeem heeft dat de bestuurder laat weten dat alle gordels zijn vastgeklikt. In vijfzits configuratie is de Jogger dus even ‘veilig’ als de Stepway, maar in de zevenzitter moet je zelf checken of de kinderen op de derde zetelrij hun gordel vastklikken en ook vastgeklikt houden tijdens de rit.


?