De 3.9 V8 die Ferrari onder de motorkap (achteraan) stopt van de nieuwe F8 Tributo won in 2016, 2017 en 2018 al prijzen. Voor de gelegenheid van deze wereldpremière op het salon van Genève nam Ferrari het blok nog eens stevig onder handen. Nu braakt de V8 maar liefst 720 pk uit bij 8.000 tpm. Dat is een indrukwekkend specifiek vermogen van 185 pk per liter. Het maximumkoppel van 770 Nm wordt vrijgegeven bij 3.250 tpm.
Minder dan drie seconden
Door zijn leeggewicht van 1.330 kilogram sprint de F8 Tributo naar 100 km/u in 2,9 seconden. Na 7,8 seconden haalt hij 200 km/u en hij raast door tot 340 km/u.
Dubbele achterlichten
Stilistisch moet de Ferrari F8 Tributo een nieuwe designtaal aankondigen, zegt Ferrari. Die is niet alleen sportiever, maar ook aerodynamischer: de F8 Tributo is op dat vlak 10 procent efficiënter dan de 488 GTB. We noteren ook de terugkeer van de dubbele ronde achterlichten. Die paste Ferrari in het verleden al toe op zijn berlinetta’s met achtcilinder, waaronder de 308 GTB uit 1975.