De Fisker Alaska werd nog maar onlangs voor het eerst gepresenteerd, maar we krijgen nu al meer te weten. Naast enkele nieuwe beelden heeft Fisker namelijk wat technische details gedeeld met de wereld, te beginnen met de grootte van zijn batterijpakketten. Er worden twee capaciteiten aangeboden: 75 kWh of 113 kWh. Daarmee zou je een rijbereik van respectievelijk 370 of 550 km moeten halen per laadbeurt. Fisker kondigt nog geen vermogens aan, maar zegt wel dat de sprint van 0-100 km/u 7,2 of 3,9 seconden zal duren in de Alaska.



'Verlengbare' laadbak

Ook de fameuze 'verlengbare' laadbak wordt nogmaals onder de aandacht gebracht. Een innovatie die we voor het eerst zaken op de conceptversie van de elektrische RAM. In de Alaska kan de laadbak uitgebreid worden van 1,4 tot 2,3 m en zelfs tot 2,8 m als je de klep openlaat. Om van de ene naar de andere configuratie te gaan, klap je de achterbank neer en zet je daarmee ook de laadbak open tot in het interieur.



Europees formaat, vanaf 45.400 dollar 

Met zijn lengte van 5,3 m sluit de Fisker Alaska eerder aan op de Ford Ranger, Volkswagen Amarok en de Toyota Hilux dan op de grotere Ford F-150, RAM 1500 of nog de Rivian R1T of Tesla Cybertruck. Het is met andere woorden dus eerder een Europese pick-up dan een Amerikaanse qua formaat. Hij wordt echter wel degelijk gebouwd in de VS, en dat vanaf 2025. Fisker kondigt al een vanafprijs aan van 45.400 dollar, omgerekend een kleine 42.000 euro zonder belastingen.



?